تصویری از مراسم سورگیناک sorginak جادوگران در ایالت باسک اسپانیا
سورگیناک مراسمی است که جادوگران باسکی شب های جمعه و شنبه(شبات) برگزار می نمایند آنان در این مراسم ظاهرا لباس های خاصی که در تصویر ملاحظه می نمایید به تن می کنند و ماسکی نیز بر صورت می زنند.
سورگیناک علاوه بر مراسم های خاص شبات جادوگران، نامی برای دادگاه عالی جادوگران اروپایی است که در آن به خطاهای جادوگران بر طبق قوانینی که ایزدبانوی ماری و همسر وی ایزد سوگار وضع کرده اند رسیدگی می شود.
🔸رمان جدید دن براون (پیدایش) داستانش مربوط به ایالت باسک اسپانیا می باشد.
🔹لرد خوزه (شاه تاریکی ماسون ها) در جزیره ایبیزا در جنوب اسپانیا ظاهرا دارای سمتی مهم در دادگاه عالی سورگیناک در ایالت باسک در شمال اسپانیا می باشد.
🔷کلیه دادگاه های سورگیناک جادوگران اروپایی و آمریکایی زیر نظر سورگیناک باسک می باشند.
🔶منطقه باسک و جادویش قطب جادوی آب و هوایی در اروپا است مهمترین جادوگران این سبک جادو در اسپانیا و بریتانیا سکونت دارند.
پ ن: بنده احتمال می دهم که برخی حوادث آب و هوایی چندسال اخیر در ایران و خاورمیانه ریشه در این سبک جادو داشته باشد.
تصویر نماد ایزد سوگار
طراحی این نماد ظاهرا متاخر است و ریشه باستانی ندارد. این نماد با تفاوتی جزئی، نماد ایالت جدایی طلب باسک اسپانیا نیز می باشد.
در افسانه ها و اساطیر فلوکلور ایالت باسک، ایزد سوگار Sugaar (که با نامهای Sugoi ، Sug ، Maju نیز شناخته می شود) ایزدی پیش از مسیحیت است که با طوفان و رعد و برق ارتباط دارد. معمولاً او را به صورت اژدها یا مار تصور می کردند. برخلاف همسر وی، ماری، افسانه های اندکی در مورد Sugaar باقی مانده است. هدف اساسی وجود او (سوگار) پیوستن دوره ای با ماری در کوهها و غارها برای تولید طوفان است.
نام واژه Suga (a) r از suge (مار) و -ar (نر) گرفته شده است، بنابراین به معنی مار نر می باشد. همچنین عده ای از محققین نظر بر این دارند این نام واژه متشکل از su (آتش) و gar (شعله)، بنابراین تولید “شعله آتش” است که یک ریشه شناسی عامیانه در نظر گرفته می شود. افسانه های محلی باسک می گوید که او در آتون دو خانه دارد: در غارهای آموندا و آتارتا. گفته می شود که سوگَر هنگام عبور از آسمان به صورت داس آتش است او در دیدار ماری در روزهای جمعه به شکل گلوله آتشین در آسمان سفر می کند.
اینکه نماد ایزد سوگار را اخیرا شبیه سواستیکا (صلیب شکسته) طراحی کرده اند. ریشه اش به انجمن های مخفی ای نظیر فری ماسونری می رسد که ریشه در آیین میترائیسم رومی دارند.
🔸همانگونه که گفته شد این نماد ربطی به سوگار ندارد و طراحیش جدید است.
🔷بعضی خاندان های اصیل اروپایی که نام فامیلیشان شبیه به واژگانی نظیر سوگَر، شوگر، سوگاری، سوگار و … است. جزو پرستندگان باستانی ایزد سوگار و عضو انجمن های مخفی غربی می باشند.
🔶دادگاه سورگیناک در مورد جادوگرانی است که سرسپرده مناسک خاص انجمن های مخفی در حیطه باطنی باشند. بنابراین در مورد تمام جادوگران برگزار نمی شود. پیشتر گفته شد که بعضی از انجمن های مخفی در مرحله باطنی _نه در سطح ظاهری_ نوعی آیین سرسپردن خاص دارند که به خاندان های رده بالا که کلیدار بعضی امکنه و عوالم هستند سر می سپارند
تصویر نماد ایزدبانوی ماری در اساطیر باسک اسپانیا که با رعد و برق و باد و زمین مرتبط است.
این تصویر و نمادپردازی نیز ظاهرا متاخر است.
{ایزد بانوی ماری در اساطیر منطقه باسک اسپانیا که Urraca، Anbotoko ماری (بانوی Anboto)، و Murumendiko (بانوی Murumendi) نیز نامیده می شود. او همسر ایزد سوگار (معروف به سوگوئی یا ماجو) است. افسانه های محلی او را به هوا مرتبط می کنند: هنگامی که او (ماری) و ماجو (سوگار) با هم در آسمان سفر می کنند تگرگ سقوط می کند، عزیمت او از غار همراه با طوفان یا خشکسالی خواهد بود و اینکه در کدام غار (در ناحیه باسک) در زمان های مختلف زندگی می کند هوای خشک یا مرطوب را تعیین می کند: از مکانهای دیگری که گفته می شود وی در آنجا زندگی می کند شامل شکاف مورومندی، غار Gurutzegorri است(آتوان) و مناطق Aizkorri و Aralar در اسپانیا است.
اعتقاد بر این است که ماری با از دست دادن اولین واکه و تغییری در Emari (هدیه) یا Amari (مادر + پسوند حرفه) بوجود آمده است. نزدیک بودن نام مریم مقدس و ماری ممکن است به بت پرستان کمک کرده باشد تا عبادت ایزدبانوی ماری را به نام مریم مقدس انجام دهند. }
تصویر خیالی ماری و همسرش سوگار که به صورت اژدها به تصویر کشیده شده است.
{نکته۱: این عقیده به نظر می تواند درست باشد وگرنه چرا باید نامواژه میریام عبرانی که در عربی به مریم تغییر شکل یافته به نام ماری که نام این ایزدبانوی باسکی بوده تغییر پیدا کند؟!
ماری به طور معمول در یک غار در بالای کوهی زندگی می کند که در آن او و همسرش Sugaar هر جمعه با یکدیگر دیدار می کنند. در این دیدار و معاشقه ماری و همسرش، میزان بارندگی باران و تگرگ و برف مشخص می شود.
نکته۲: خواننده گرامی توجه نماید که مراسم های جنسی شب های جمعه و شبات در بعضی انجمن های مخفی ممکن است ریشه در این آیین باستانی داشته باشد. در آینده مختصری به مراسم سبت جادوگران می پردازیم.
در افسانه های مختلف ماری چندین پسر یا دختر دارد اما تعداد و شخصیت آنها در نوسان است. مشهورترین آنها دو پسر به نامهای آتکسولار و میکلاتز هستند. Atxular عمدتاً روح باسکی مسیحی شده را نمایندگی می کند و به نظر می رسد مایکلاتز شخصیت منفی تر یا وحشی تری دارد. او گاهی اوقات به عنوان یک گاو نر قرمز (Red bull) و خشمگین تجسم می یابد.}
تصویر خیالی منسوب به ایزدبانوی شیطانی ماری با لباسی سرخ رنگ سوار بر قوچ، ماری در اساطیر ایالت باسک اسپانیا با آب و هوا و طوفان مرتبط است.
{🔶ماری به عنوان محافظ سناتورها و قوه مجریه شناخته می شد. او در ارابه ای آسمانی که توسط اسب یا قوچ کشیده می شود به تصویر کشیده شده است. پشت سر بُتهای او معمولاً یک ماه کامل قرار دارد.
🔷ماری شخصیت اصلی اساطیر باسک است و اغلب به عنوان زنی با لباس قرمز دیده می شود. او همچنین به عنوان زنی از آتش و صاعقه به تصویر کشیده می شود. علاوه بر این او با حیوانات قرمز (گاو، قوچ، اسب) و با بز سیاه شناخته می شود.
ماری گاه در افسانه ها بصورت بز نر و سیاه رنگ متمثل می شود. ممکن است تمثل ماری به صورت بز نر با نمادپردازی بفومت بصورت بز دوجنسه توسط الیفاس لوی مرتبط باشد.
🔶سانتا مارینا، قدیس مورد احترام در کشور باسک، نسخه مسیحی شده ماری است. زنان باسک هنوز از محافظت سانتا مارینا در برابر نفرین و کمک به زایمان استفاده می کنند.
پذیرفته ترین تقریر با مریم مقدس است. او به طور گسترده ای مورد احترام باسک های مسیحی مدرن است.} (منبع: ویکیپدیای انگلیسی و دو سایت دیگر)
تصویر خیالی منسوب به ایزدبانوی هندی Mariamman که ماری نیز نامیده می شود.
وی ربه النوع باران در منطقه تامیل در جنوب هندوستان است. نامواژه mariamman از ترکیب دو کلمه mari به معنی باران و کلمه amman به معنای مادر بوجود آمده است. بنابراین ماریامان معنای مادر باران می دهد. به نظر اسطوره شناسان، وی همان ماری در اساطیر باسک است. محققان وی را ایزدبانویی متعلق به مردمان تامیل و پیشا آریایی می دانند. ماریامان نیز مانند ماری باسکی با لباس هایی سرخ رنگ به تصویر کشیده می شود.
پ ن: تامیل ها مردمانی با زبان مخصوص به خود (تامیلی) هستند که جزو زبان های دراویدی می باشد. جالب است که زبان باسکی نیز جزو زبان های تک خانواده است و نسبتی با زبان های آریایی ندارد. طبق نظر رسمی و پذیرفته شده در مجامع علمی غربی زبان باسکی، زبانی تک خانواده محسوب می شود و پیوندی با زبان های دیگر ندارد. اما عده ای از محققین شباهت های بسیاری بین زبان و فرهنگ تامیلی با زبان و فرهنگ باسکی یافته اند. شباهت ماریامان مردم تامیل با ماری در اساطیر باسک یکی از صدها مورد شباهت است.
تصویر خیالی نقاشی (۱۸۲۰ میلادی) ایزدبانوی ماریاممان، ربه النوع باران در اساطیر تامیل هندوستان
{جشنواره ماریاممان در اواخر تابستان / اوایل فصل پاییز در سراسر منطقه تامیل نادو و دکن برگزار می شود. بزرگترین آنها آادی تیروویشا است. عبادت او بیشتر برای باران آوردن و معالجه بیماری هایی مانند وبا، آبله و آبله مرغان است. او توسط بسیاری از ساکنان جنوب هند به عنوان محافظ(کاوال دیوام) در نظر گرفته می شود.
پرستش ماریاممان احتمالاً به هند قبل از ودایی باز می گردد.
او ایزدبانو اصلی مادر تامیل است که در مناطق روستایی تامیل نادو غالب است.
ماری را با الهه های هندو مانند پارواتی کالی و دورگا و همچنین با همتای هند شمالی خود شیتالا دیوی و همتای هند شرقی اولائی برابر دانسته اند. (شاید شباهت داشته باشد اما باید این برابری سنجیده شود بنده بعضی از برابری های اسطوره شناسان مطرح را نمی پذیرم و معیار خاص خویش را دارم) او توسط تامیل های باستان به عنوان ایجاد کننده باران و در نتیجه ایجاد کننده رونق کشاورزی مورد پرستش قرار می گرفت. زیرا فراوانی محصولات آنها عمدتا به بارندگی مناسب بستگی داشت. }
تصویر موکب منسوب به ماریاممان
{فرقه ماریاممان به عنوان نشانه ای از جامعه ای مورد احترام زنانگی تلقی می شود. روش های پرستش وی اغلب با انواع مختلف رقص محلی انجام می شود. در معبد Samayapuram سامایاپورام، سیستم پرستش Mariamman هنوز هم دیده می شود که شامل یک جشنواره ده روزه است که توسط مقامات معبد در هفته دوم ماه آوریل(تقریبا اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه)برگزار می شود. برخی همچنان با ارائه مرغ و 👈بز به ماریاممان به عنوان یک عادت قدیمی روستایی ادامه می دهند. آیین پرستش اصلی ماریاممان در دوران جشن در جاده منتهی به معبد انجام می شود که با پیاده روی و رقص صدها هزار پرستنده همراه است بسیاری از پرستندگان روزه گرفته اند و سرهای خود را تراشیده اند و لباسهایی به رنگ زرد روشن که برای ماریاممان مقدس است می پوشند. زنان و کودکان ممکن است گلدانی تزئین شده با برگهای مورد علاقه ماریاممان، از درخت مارگوسا بر سر خود داشته باشند. معمولاً ماری به عنوان یک زن جوان زیبا با چهره ای قرمز رنگ و در حالی که لباسی قرمز بر تن دارد به تصویر کشیده می شود.} (منبع ویکیپدیای انگلیسی)
ذکر چند نکته :
نکته ۱: استفاده از ویکیپدیای انگلیسی : بالشخصه در این چند ساله اکثر کتب اسطوره شناسی لازم برای تحقیقات کانال را که ترجمه شده اند از بازار کتاب تهیه کرده ام. طبق آخرین محاسبه ای که اخیرا انجام دادم تنها پنج جلد کتاب اسطوره ای مهم در بازار وجود دارد که بنده آنها را در اختیار ندارم. علتش هم کمیاب بودن این کتب است که نتوانسته ام آنها را تهیه بنمایم ان شاالله اگر بشود آنها را نیز تهیه می نمایم. اما متاسفانه باید اعتراف نمایم که کتب فارسی اکثرا سطحشان عمومی است و در سطح تخصصی نیستند. من باب مثال ما در مورد اساطیر هند و مصر که بسیار مهم هستند کتاب تخصصی کامل و جامعی به فارسی نداریم !!! هنگامی که مطلبی در مورد ساح (رب النوع صورت فلکی شکارچی در مصر باستان) را می نوشتم تقریبا در تمام کتب کتابخانه بنده اشاره ای به این موجود نشده بود.
تقریبا در اکثر موارد برای تحقیق در مورد موجودات اسطوره ای به غیر از کتب کتابخانه خویش مدخل ویکیپدیای انگلیسی را نیز در مورد آن موجود بررسی می نمایم و باید اعتراف تلخی نمایم و آن این است که تقریبا در تمام موارد جز اساطیر ایرانی ویکیپدیای انگلیسی کامل تر از کتب کتابخانه بنده است. بنابراین اگر در بعضی موارد به دانشنامه ویکیپدیای انگلیسی ارجاع میدهم چاره ای ندارم و ناگزیر از آن هستم. البته باید این مطلب را هم بگویم که فضای ویکیپدیای انگلیسی بسیار علمی تر از ویکیپدیای فارسی است و مطالب آن در اکثر موارد صحیح و قابل استناد می باشد. اینجا پیشاپیش بابت اشتباهات احتمالی در ترجمه نیز عذرخواهی می نمایم. زیرا بنده به زبان انگلیسی مسلط نیستم و با انگلیسی نصفه و نیمه خویش و کمک دیکشنری و ترانسلیت ترجمه ای را ارائه می دهم که گاه ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد.
البته بنده در میان ادمین های مجموعه افراد مترجم در زبان های خارجه نیز در کنار خویش دارم. اما تجربه به بنده نشان داده است که برای تحقیقات کانال تنها روی خویش می توانم حساب کنم. (اینهم پاسخ آندسته ای که فکر می کنند بنده یک تیم تحقیقاتی در کنار خویش دارم. خیر صفر تا ۹۹درصد مطالب این کانال از ابتدا تا کنون تنها توسط بنده تحقیق و نگارش شده است. )
نکته ۲: اما در مورد ماری
حداقل تا چند ماه پیش بنده اطلاعی از مناسک این خبیثه و سوگار شوهرش نداشتم. رصد لرد خوزه ما را به نام ماری رساند و خب برای بنده جالب بود. پیشتر فقیر نقل کرده بودم که من باب مثال انجمن های مخفی غربی آیین های پاگانی باستانی نظیر پرستش ایزیس و هورس را در کلیسا وارد تقدیس حضرت عیسی علیه السلام و مریم سلام الله علیها کرده اند. یا ما در یادبودها و جشن های مختلف مسیحیت که شامل جشن های قدیس ها هم می شود زمان بعضی از جشن ها را کاملا منطبق با جشن های ایزدان عمدتا رومی می یابیم یا در مسیحیت ما نفوذ آیین منحرف شده میترائسم رومی و آیین گنوسی مانوی را پررنگ می یابیم. اما اینکه ناحیه باسک و مردمان باسک زبان که در اسپانیا و فرانسه زندگی می کنند. دارای اساطیر محلی ای هستند که نفوذ در مسیحیت یافته اند برای بنده امر جدیدی بود. در ادامه سر فرصت بیشتر به ماری خواهم پرداخت و اینبار رد وی را نه در هند و اسپانیا بلکه در خاور نزدیک باستان نشان خواهم داد.
نکته۳: بعضی افراد گاها غر می زنند این داده ها به چه درد ما می خورد. در پاسخ باید بگویم بستگی دارد به مسائل چگونه نگاه نمایید. حداقل در محیط مجاز در ایران، اطلاعاتی در مورد سورگیناک و سوگار و ماری تا آنجایی که بنده گشتم وجود نداشت. ما لازم است که دشمن را به صورت ریشه ای و درست بشناسیم. واقعیت این است که اکثر انجمن های مخفی بر پایه اعتقادات به آموزه های رازآمیز و علوم خفیه بنا شده اند. آموزه های علمی و عملی رازآمیز این انجمن ها ریشه در عالم ماورای طبیعت دارد. بیشتر این انجمن ها از موجودات مختلفی اعم از ایزدان و موکلین و جن و پری و کوتوله ها و انواع و اقسام موجودات ناشناخته ای که شاید حتی ندانیم که چه باید بنامیمشان استفاده می کنند. هدف بنده بیشتر معرفی این وجه از انجمن های مخفی و اهدافشان بوده است. از ابتدای کانال نیز این خط مشی را مشخص کردم دشمن شناسی از جنبه ماورا. در جامعه ایرانی بیشتر به جنبه های اقتصادی و سیاسی این انجمن ها می پردازند و جنبه ماورایی و مناسکی انجمن های مخفی را یا مجمل توضیح می دهند و رد می شوند. یا در حد خرافات و نمادگرایی تنزل می دهند. هدف بنده تاباندن نور به این بخش های پنهانی مناسک انجمن های مخفی بوده است تا جامعه ایرانی بیشتر با آن آشنا شود. نوع نگاه آنان را به مسائل درک و بدان توجه کند. بفهمد اگر فردی از خارج از کشور در شرایط جنگ سوریه برای حفاری بدین کشور می آید لزوما نه برای تحقیق و علم می آید نه برای طلا و پول! بلکه شاید برای بدست آوردن اشیایی خاص از جنبه علوم خفیه می آید.
تصویر نقشه منطقه خاورنزدیک باستان
:large_orange_diamond:رنگ سرخ تمدن ماری در شرق سوریه امروزی است.
:large_blue_diamond:رنگ آبی تمدن ابلا رقیب تمدن ماری است.
در سمت راست ماری در ناحیه عراق هم دو تمدن آشور و سومر را در بالا و پایین ملاحظه می نمایید.
:sweat_drops:ژرژ دوسین آشورشناس معروف که بر روی الواح مکشوفه از ماری کار نموده است. معتقد است ریشه نام ماری به ایزد مر mer ایزد طوفان در سوریه و شمال بین النهرین می رسد. (به شباهت نام ماری در سوریه و باسک توجه نمایید.)
مرکز تمدن کهن ماری در استان دیرالزور سوریه در ناحیه ای که امروز تل حریری نامیده می شود قرار داشته است. ماری یک دولت شهر سامی باستانی در سوریه امروزی بود که قدمت آن به ۲۹۰۰ الی ۱۷۵۹ پیش از میلاد می رسد. بقایای پایتخت این تمدن کهن در ۱۱ کیلومتری شمال غرب ابو کمال قرار دارد که ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی دیر الزور می شود.
پ ن: استان دیرالزور چندین سال محل استقرار نیروهای داعش بود و شهر بوکمال (در ۱۱ کیلومتری پایتخت تمدن ماری باستان) آخرین پایگاه مهم این گروه تروریستی بود. منطقه دیرالزور هم اکنون در دست نیروهای وابسته به ایران است.
تصویر بقایای تمدن کهن ماری در سوریه
《ماری اولین شهر از شهرهای مهم اموری بود. سومری ها چیزهای زیادی وارد می کردند و ماری کنار مسیرهای اصلی بازرگانی به سوی شمال و غرب قرار گرفته بود. در میان مهم ترین یافته ها در خاورمیانه باستانی، کتابخانه ای با هزاران لوح در ماری پیدا شده است. این الواح اطلاعات گرانبهایی درباره رسوم و زندگی و اقتصادی آن شهر در اختیار ما می گذارد و نیز مردم و بخش هایی از فرهنگ آن ها را به ما می شناساند. در آغاز هزاره سوم ق م، ماری تبدیل به مرکزی برای خرید و فروش قلع در خاور نزدیک شد؛ ماده ای کمیاب که برای ساخت تیغه های برنزی بسیار اهمیت داشت. ماری سیستم آبیاری گسترده ای داشت و به صورتی موفقیت آمیز محصولات غذایی مازاد تولید می کرد که موجب افزایش سطح رفاه عمومی شد.》(کتاب خاورمیانه باستان گهواره تمدن صص ۱۱۸ و ۱۱۷)
دانلود خبر حفاری در سوریه توسط فرانسوی ها
خبر کاوش های مخفیانه باستان شناسان فرانسوی در سوریه و ضبط آثار منطقه تاریخی در استان دیرالزور سوریه
منبع: خبرگزاری آناتولی
نکته۱ : ناحیه ای که مورد کاوش قرار گرفته است در تل حریری نبوده است اما کل استان دیرالزور در بازه زمانی ۲۹۰۰ الی ۲۳۰۰ پیش از میلاد متعلق به تمدن ماری بوده است که در برهه ای بدست اکدیان فتح شد و بعدها توسط حمورابی و بابلیان فتح شد و در نهایت در برهه ای جزو امپراطوری آشور شد.
نکته۲: کشور فرانسه مردمان باسک زبان دارد که باعث می شود این حفاری ها به نظر مشکوک باشد.
این هم خبری مبنی بر غارت آثار باستانی استان دیرالزور سوریه توسط داعش
داعش غارت آثار باستانی را قانونی کرد!
منبع:eitaa.com/soltannasir