جهان بینی گنوسی در رساله خفیه یوحنا ۴

{آشنایی با جهان بینی گنوسی در رساله خفیه یوحنا ۴}

 

نکته ۲: ائو (lao) نزدیک ترین تلفظی است که یونانیان از چهار حرف ی ه وه (יהוה) یا تلفظ لاتینی آن (به صورت یَهُوه) به معنی نورآور یا صاحب نور داشته اند. این نام یکی از هفت نام برتر خداوند در تورات عبری است. اجماع علما بر این است که شکل نخستین تلفظ این کلمه در زمان نوشتن تورات در سده ششم پیش از مسیح یهوه بوده است ولی واکه های آن به طرزی غیر قابل بازیابی حذف و فراموش شد چون در زمان هیکل دوم در سده سوم و دوم پیش از مسیح، بردن این نام به جهت قدسی که داشت ممنوع بود و همیشه کلمه ادونای جای آن را می گرفت.

صابائوت دریافت یونانیان از کلمه صاوائوت (צבאות) عبری (ج تساوا צבא)است که معنای گروه انسان های محافظ و ارتش را می دهد. این کلمه احتمالا همان است که در عربی به صورت صبی” به معنی پسر جوان وجود دارد. شاید بتوان سابائوت را با حفیظ، که از اسامی خداوند است برابر دانست.

پ ن: بعضی از ملک الموکلین که نگهبان هستند هم دقیقا به‌ مانند پسران جوان و زیبا می مانند. لطافت و زیبایی شان به مانند بانوان است. این موجودات طبیعتا آلت رجولیت و اناثیت ندارند بنابراین جنسیت ندارند. اما شبیه به مردانی لطیف با زیبایی زنانه هستند.

ادونای (אדני) اسم جمع از آدون به معنای خدا است و آدون کلمه ای فینیقی با ریشه نامعلوم، که شاید از کلمه اد در زبان اوگاریتی به معنای پدر آمده باشد.

الوخیم یا الوهیم (۲ ۷۸) را می توان اسم جمع el به معنای خدا در نظر گرفت که در پایان نام هایی چون اسرافیل، ناتانائیل، میکاییل می آید و احتمالا از افسانه های کنعانی باشد که خدایان را فرزندان el می دانستند. یا بر اساس روایتی، حالتی از تلفظ سه حرف ل هم در زبان کنعانی بوده که به مجمع فرزندان el اشاره داشته است.
از نظر بنده الوهیم ریشه در eloh دارد و الوهیم یعنی خدایان.

{توبه، تضرع و آمرزش سوفیا

یالدابوث نمی داند که چیزی بالاتر و برتر از مادر او وجود دارد. به همین دلیل وقتی لاف زنی و گزافه گویی می کند مادر عصبانی می شود؛ چرا که شر و ارتداد این پسر، که «میوه ناکامل تاریکی» است، باعث می شود مادر نقص و خطای خود را به یاد بیاورد که چرا بدون هماهنگی با همنشین خود دست به خلق زد. «او دست به توبه و تضرع زد و چنان زار می گریست و همین گونه در تاریکی غفلت به پس و پیش سرگردان بود، از خودش شرم داشت که نمی توانست به سوی خدا باز گردد». «مصیبت سوفیا» در این نظام به این ترتیب است که پس از ماجرای خطای او و پیامدهای آن اتفاق می افتد و می توان آن را مرحله ای از احساسات سرشار سوفیا در نظر گرفت. تفاوت آن با نظام والنتینی [نحله دیگری از گنوسی ها] این است که مصیبت و عواطف در آن نظام نقش بسیار کلیدی در تشکیل جهان دارد ولی اینجا ندارد.
در پاسخ به این توبه و تضرع و میانجی گری «برادرانش» یا ائون های روح اعلا به همنشین او اجازه می دهد هبوط کرده، نقائص سوفیا را برطرف کند ولی نظر به غفلت تندی که در این زن جای گیر شده است او باید در طبقه نهم جهان بالای اگداد کیهانی بیرون از ملأ اعلی می ماند تا زمانی که امکان بازگشت او فراهم شود. در راستای همین هدف، صدایی چنین به گوش می رسد که انسان و نیز پسر انسان (خدای نخست و تکزاده او) هر دو وجود دارند». }(کتاب کیش گنوسی ص ۳۶۳)

در مطلب مربوط به شمعون مجوسی خواندیم که وی هلنا را در فاحشه خانه شهر صور نجات داد تا به اعتقاد وی سوفیا نجات پیدا نماید. زیرا گنوسیان معتقدند سوفیا در هر دوری در فردی از زنان جهان هبوط می نماید. و این هبوط تقریبا همواره به گونه ای است که آن زن جایگاه الهی خویش را فراموش نموده است. نجات جهان از نظر گنوسیان در گرو نجات تجلی سوفیا در زمین است. امروزه روز هم بخشی از انجمن های مخفی وارث گنوسی های باستان نظیر دیر صهیون ها و تئوسوفی ها و … دیگران یافتن سوفیا برایشان مهم است. از نظر آنان هر کسی سوفیای زمان را داشته باشد بر جهان معنوی (بیشتر جنبه ماورایی منظور است)حکمفرمایی خواهد کرد. طریقت های دست چپی نظیر انجمن ست و .. دنبال تجلی سوفیا برای قربانی اش هستند.

ادامه دارد …

منبع:eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

فیلم صعود ژوپیتر۱

تصویر پوستر فیلم هالیوودی صعود ژوپیتر 🔶فیلم صعود ژوپیتر با درون مایه ای کاملا گنوسی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + دو =