حنوکا ۴ – جدید

ادامه نکته ۱: همانگونه که ملاحظه نمودید در کتاب مکابیان علت جشن ایام حنوکا، تنها 👈فتح معبد دانسته شده. و گفته شد که با حُکمی عمومی که به رأی گذاشته شد. مقرر شد تمام ملت یهود هر ساله این روزها را جشن بگیرند.
اما در کتاب تلمود علی الظاهر روایتی دیگری از این پیروزی ارائه شده. در آنجا سخن از معجزه شمع شده است. و خاخام های یهودی ریشهٔ جشن حنوکا را این معجزه می دانند .
وجود دو روایت تا این حد متفاوت، بسیار سوال بر انگیز است ?

مسئلهٔ مهم : 👇

ملاحظه نمودید که حنوکا در زمان نزدیک به نقطه انقلاب_زمستانی رخ می دهد. واین نکته ای است که برای ما بسیار مهم می باشد و فهم دقیق نقطه انقلاب زمستانی و تابستانی از منظر دین و اسطوره به ما در شرایطی که در آن به سر می بریم کمک می نماید.

ابتدا تعریف انقلابین «انقلاب صیفی (تابستانی) و شتوی (زمستانی)» به زبان ساده :👇

{ خورشید در طی مسیر خود در دایره البروج از منظر ناظران زمینی در دو نقطه به دورترین فاصلهٔ خود از دایره معدل النهار یا استوای فلکی می رسد. این دو نقطه را در اصطلاح منجمان «انقلابین» گویند. وقتی که در نیم کرهٔ شمالی به اول برج سرطان یا تیرماه می رسد این محل را نقطه انقلاب صیفی یا انقلاب تابستانی گویند و هنگامی که در آغاز زمستان وارد برج جُدی می شود آن جایگاه را محل انقلاب شتوی یا زمستانی می نامند. } (کتاب نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی صفحهٔ ۴۰۸)

اما در نقطه مقابل انقلابین، نقاط اعتدالین «اعتدال ربیعی (بهاری) و خریفی (پاییزی)» زمانی است که خورشید از دید ناظر زمینی از سطح استوای سماوی بگذرد. که این عمل در سال دوبار رخ می دهد. اولین آن را اعتدال بهاری و دومین را اعتدال خریفی می نامند. طول شب و روز در این دو روز از سال با یکدیگر برابر است . و در سایر روزها طول روز و شب یکسان نیستند.
در نقطهٔ مقابل اعتدالین در روز انقلاب تابستانی، شاهد 👈بلندترین روز سال هستیم و در 👈شب انقلاب زمستانی شاهد بلندترین شب سال هستیم.

نکته۲: نقطه انقلاب زمستانی در تقویم ها معادل شب اول زمستان می باشد. و نقطه اتقلاب تابستانی روز اول تابستان است. و نقطه اعتدال بهاری روز اول بهار. و نقطه اعتدال پاییزی روز اول پاییز است .

نکته ۳: باید توجه داشت که از روز پس از اعتدال پاییزی، در مهرماه رفته رفته بر طول شب اضافه می شود. و از طول روز کاسته می شود. و در آخرین روزهای پاییز، ما شاهد بیشترین میزان تاریکی در طول سال می باشیم.
و این دقیقاً همان زمانی است که نیروهای اهریمنی ای که از ظلمت و تاریکی تولد می یابند و تغذیه می کنند. در جهان ما در قوی ترین حالت خویش می باشند.
و پرستندگان نیروهای اهریمنی و تاریکی همواره در طول تاریخ در این دوران، برای افزایش و گسترش تاریکی در عالم و قدرتمند کردن نیروهای اهریمنی و باز نمودن دروازه های عالم زیرین به عالم ما مراسم های جادوی سیاه آیینی همراه با قربانی انسانی و حیوانی برگزار می نمایند.
زیرا این ایام بهترین زمان برای تقویت و احضار این نیروهای اهریمنی و دوزخی از جهان زیرین به عالم ما می باشد.

نکته ۴: باید توجه داشت که نیروهای اهریمنی ای که در دوران ما فعالیت می نمایند. تنها شامل انجمن های مخفی غربی نمی باشد.
بلکه شامل افراد مستقل و یا گروه هایی که با نیروهای تاریک و دخانی عالم زیرین کار می نمایند. نیز می باشد. در بین هندوان مرتاضین پرستندگان 👈«هی رانیا کشه » و .. نیز مراسم های خاص خویش را دارند.
اما با اینحال حجم مراسم های انجمن های مخفی در این ایام قابل مقایسه با افراد مستقل یا گروه های کوچک نیست.

نکته ۵: موجودات اهریمنی عالم زیرین با موجوداتی نظیر جن و دیو و پری و غیره بسیار تفاوت دارند. می توان برای آنها لفظ عام شیاطین را بکار برد. بخش زیادی از این موجودات همانگونه که پیش تر گفته شد. از دود آتش و تاریکی و ظلمت و خاکستری که از سوختن در جهنم ایجاد می شود خلق شده اند. بعضی از این موجودات فاقد آلت رجولیت و اناثیت برای تولید مثل می باشند. اندازه و شکلشان بسیار متنوع است. (بزرگیشان از چند سانتی متر تا چندین متر آنگونه که در نظر می آید _نه لزوما آنگونه که هستند_متغیر است.)
بعضی از این موجودات از هر مندلی عبور می نمایند. یعنی منادلی که اجازه عبور جن و دیو و پری را نمی دهد را اینان از آن رد می شوند حتی اشعه یونیزه کننده قوی نیز مانع رد شدنشان نیست. دسته ای دیگر از این موجودات نور را جمع می کنند و نور خوارند.

نکته ۱ از ۵: در مورد علم منادل باید مطالبی توسط ۵۳ وارث علوم به پایین کشیده شود. آنچه علمای پیشین ما در ساختن منادل دائمی با آیات قرآنی به روش های گوناگون دارند در برابر بعضی از این موجودات جواب نمی دهد.

ادامه دارد …

منبع:eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

نکاتی سلوکی از استاد شیخ محمدصابر۳

{نکاتی سلوکی از استاد شیخ محمدصابر ۳} { تلمیذ: در مورد مکتب نجف و طریقه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =