قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
خانه / سلطان نصیر / داستان گل سرخ (رُز) ۸

داستان گل سرخ (رُز) ۸

داستان گل سرخ (رُز)۸

{کرکس ۱ }

 

ابتدا این توضیح را بدهم که چرا به لیلیت و اکنون به کرکس خواهیم پرداخت. در تحلیل اسطوره شناسی داستان گل سرخ با موجودی مونث مواجه هستیم که دشمن ائوس یا اُرورا ربه النوع سپیده دمان در یونان و رم باستان است. غربی ها بعضا اشاره ظریفی به لیلیت داشته اند. و سعی در آدرس اشتباه و انحراف افکار می باشند. بررسی نمودیم و گفته شد که لیلیت عبرانی یا ام لیل عربی (ام صبیان) و جهی زرتشتی و لولوی پارسی و لیلیتوی اکدی و یا لامیای یونانی هر چند که با شب ارتباط دارند. اما جزو موجودات میرا می باشند. و هر چند قدرتمند می باشد اما قدمت تاریخی خلقتش در نگاه اسطوره شناسانه به گونه ای نیست که بتواند دشمن اُرورا یا سپیده دمان باشد. علی القاعده دشمن ربه النوع سپیده دمان یا باید ربه النوع شب باشد که در اساطیر یونانی نایکس، نیکس nyx نام دارد یا باید ربه النوع تاریکی باشد و فقیر بررسی کردم ربه النوع تاریکی در اساطیر یونان achlys آشلیس است که اطلاعات کمی در مورد وی موجود است. گفته شد که در بعضی متون وی را دختر نیکس ربه النوع شب می دانند. اسطوره شناسان غربی نظر بر این دارند که اگر وی دختر نیکس باشد. از آنجایی که در بین دختران نیکس (نایت) نامی از وی برده نشده پس یحتمل نام دیگری دارد. و طبق بررسی این اسطوره شناسان غربی وی احتمالا کر ker ربه النوع ویرانی و نوعی مرگ در میدان جنگ بودند که به نوعی با عالم ارواح مرتبط بودند. واژه کر در زبان یونانی باستان به معنای ویرانی ترجمه شده است. آنچه که در نظر اول در مورد توصیف شکل و شمایل کرها keres در اساطیر یونانی خودنمایی می نماید شباهت بسیار زیاد این موجودات با کرکس است. زیرا کرها دارای بال هستند و با کشته شدگان در جنگ که هنوز گوشتشان تازه است مرتبط می باشند. و می دانیم که کرکس هم مردارخوار است و در ازمنه قدیم در جنگ ها حضور پیدا می نموده و اجساد تازه مردگان را می خورده است. در زبان یونانی فعلی کرکس(Gýpas =Γύπαگیپس) خوانده می شود.
نمادشناسی کرکس، کار چندان آسانی نیست. وی هم در جریان نورانی جایگاه دارد و هم در نمادشناسی جریان تاریک دارای جایگاه است. در دین زرتشتی ستاره ونند معادل ستاره نسر واقع (کرکس نشسته) یا vega یک ایزد است. و زرتشتیان برای یاری وی مراسم ونند برید را هر سال برگزار می نمایند. زیرا در متون زرتشتی ونند گذرگاه های کوه البرز را از ورود شیاطین حفظ می نماید. البرز همان کوهی است که در اساطیر ایرانی گرداگرد زمین را در بر گرفته است. معادل این کوه اسطوره ای در احادیث اسلامی کوه قاف را می توان نام برد که بر طبق حدیثی از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام کوه قاف پشت نطاق آسمان قرار دارد. یعنی در آسمان است نه در زمین و یحتمل این کوه مادی و قابل لمس نیست بلکه لطیف تر است که در آینده با باز شدن مرز عوالم ممکن است صورت مادی و قابل لمس برای همه ابنای بشر بخود بگیرد. در حدیثی دیگر که پیشتر نقل نمودیم با هم خواندیم که حضرت امیرالمومنین حیدر علیه السلام چون سلمان فارسی رحمه الله علیه را به کوه قاف می برند. در آنجا با فرشته ای به نام ترجائیل مواجه می شوند که صورت کرکس داشته و این خود مشابهت ایزد ونند زرتشتی را با ترجاییل احادیث اسلامی نشان می دهد. که هر دو با کوه اسطوره ای قاف (البرز) در ارتباط هستند. بنابراین کرکس در این روایت صورت یکی از فرشتگان الهی است. همچنین در مهر یشت می خوانیم که در گردونه ایزد مهر هزار تیر با پر کرکس وجود دارد. همچنین در بررسی جام حسنلو به نقل از یشت اوستا خواندیم که شاه فریدون افسانه ای ناخدا پااورو را به کرکسی می نشاند یا به صورت کرکسی در می آورد. همچنین در حدیثی طولانی از حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به نقل از کتاب «خرائج و جرائح» قطب راوندی که در ارتباط با معنای صدای حیوانات آورده شده صدای کرکس را با 👈مرگ مرتبط دانسته شده است : 👇

{هر گاه کرکس صدا کند، می گوید: ای فرزند آدم! هرچه می خواهی زندگی کن که سر انجام آن مرگ است. }

نکته :شاید این نکته جالب باشد که مایاها نیز کرکس را نماد مرگ می دانند.

وجه مثبت نمادشناسی کرکس را ملاحظه نمودید. اما کرکس وجه منفی و اهریمنی نیز در نماد شناسی دارد. «در متون سُغدی بودایی کرکس از جمله دیوان پرنده معرفی شده است. همچنین هنینگ (دانشمند اوستا شناس و ایران شناس آلمانی) شواهدی از زبان های دیگر آورده که طبق آن ها یکی از شکل های دیو تب بشکوج کرکس بوده است.» (کتاب دانشنامه اساطیری جانوران دکتر خسرو قلی زاده، مدخل کرکس). همچنین در روایت کرها keres وجه تشابه آنان را به کرکس ملاحظه نمودید. که کرها گویی کرکس هایی هستند که در میدان نبرد حاضر می شوند و از گوشت قربانیان می خورند.

ادامه دارد….

منبع:eitaa.com/soltannasir

مطلب پیشنهادی

داستان گل سرخ (رُز)۱۶

داستان گل سرخ (رُز)۱۶ { ذکر دو نکته } ادامه نکته۱ : امروزه مرز عوالم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =