داستان گل سرخ (رُز)۱۷

داستان گل سرخ (رُز)۱۷

{ رسم حلقه به گوش نمودن ۱ }

 

حلقه پیر مغان از ازلم در گوش است
بر همانیم که بودیم و همان خواهد بود (حافظ شیرازی)

به غلامی تو مشهور جهان شد حافظ حلقه بندگی زلف تو در گوشش باد (حافظ شیرازی)

چون از حلقه به گوشی سخن گفته شد. تصمیم گرفتم مختصری در این باره بنویسم. ذکر چند نکته در باب حلقه به گوش نمودن : 👇

نکته۱: گفته شد که در اسلام حلقه به گوش کردن پسران از سنت است. در کتاب فروع کافی کتاب عقیقه فرزندان و امور مربوط به آن باب ۲۱ حدیث ششم آمده : 👈 { علی بن ابراهیم عن ابیه عن الحسین بن خالد قال: سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا علیه السلام عَنِ التَّهنِئَهِ بِالوَلَدِ، مَتى؟ فَقالَ: إنَّهُ [الرِّضا علیه السلام‏] قالَ: لَمّا وُلِدَ الحَسَنُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام هَبَطَ جَبرَئیلُ علیه السلام بِالتَّهنِئَهِ عَلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه و آله فِی الیَومِ السّابِعِ، و أمَرَهُ أن یُسَمِّیَهُ ویُکَنِّیَهُ، ویَحلِقَ رَأسَهُ، ویَعُقَ‏ عَنهُ، ویَثقُبَ اذُنَهُ، وکَذلِکَ کانَ حینَ وُلِدَ الحُسَینُ علیه السلام، أتاهُ فِی الیَومِ السّابِعِ، فَأَمَرَهُ بِمِثلِ ذلِکَ. قالَ: وکانَ لَهُما ذُؤابَتانِ‏ فِی القَرنِ الأَیسَرِ، وکانَ الثَّقبُ فِی الاذُنِ الیُمنى فی شَحمَهِ الاذُنِ، وفِی الیُسرى فی أعلَى الاذُنِ، فَالقُرطُ فِی الیُمنى وَالشَّنفُ‏ فِی الیُسرى.=از حسین بن خالد نقل شده : از امام رضا (علیه السلام) پرسیدم: شاد باش گفتن به خاطر تولد فرزند، چه هنگامى است؟ امام رضا (علیه السلام) فرمود: «هنگامى که حسن بن على (علیه السلام) متولّد شد، جبرئیل (علیه السلام) روز هفتم براى شاد باش گفتن به پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرود آمد و به او فرمان داد تا بر وى، نام و کنیه بگذارد و سرش را بتراشد و برایش عقیقه‏ کند و گوشش را [براى گوشواره‏] سوراخ کند. براى تولّد حسین (علیه السلام) نیز همین گونه بود. [جبرئیل (علیه السلام)‏] روز هفتم نزد پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرود آمد و ایشان را به همین کارها فرمان داد.[حسن و حسین (علیهما السلام)‏] هر دو، در سمت چپ جلوى سرشان، زُلف داشتند و سوراخ گوش راست در نرمه گوش و سوراخ گوش چپ، در بالاى آن بود. پس گوشواره‏اى که عربْ” قُرْط” می نامند، در گوش راست و گوشواره‏اى که” شَنْف” می نامند، در گوش چپشان بود». }

نکته ۲: سنت حلقه به گوش نمودن علاوه بر دین اسلام و سنت های عرفانی در سنت های شیطانی و شیطان پرستی نیز وجود دارد که طبیعتا با شیاطین جنی و ایزدان شیطانی ارتباط دارد و رشته مثالی اش در دستان ایزدان شیطانی می باشد. همانگونه که قربانی حیوانی نمودن علاوه بر ادیان توحیدی ابراهیمی در ادیان شرک آمیز هم وجود داشته است.

نکته ۳: در کتاب فرهنگ سمبل ها، اساطیر و فولکلور صفحه۳۲۱ در باره گوشواره به گوش نمودن آمده است : 👈 { گوشواره ها نشانگر خون کودکی است که به عنوان قربانی، به خدایان هدیه می شود که در مقابل، خدایان او را محافظت و حمایت کنند. }

همانگونه که گفته شد رشته مثالی حلقه به گوش نمودن قلندران و فتیان و خاکساران و بخشی از یوگیان هندی (آنانی که به نوعی موحد هستند البته توحیدشان اشکال دارد) در عالم مثال در دستان واک است. رشته ای که ظاهرا یک سر آن به ملکوت و باطن 👈مکان حرم سلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام در عالم‌مثال می رسد. در مورد آیین حلقه به گوش نمودن غلام (پسربچگان ) در سنت اسلامی و یا غلامی در میان قلندران و فتیان و خاکساران و حتی حلقه به گوش نمودن شیطان پرستان می توان اندیشید. اینکه چه حکمت هایی در پس این عمل می باشد ?!
ملاحظه نمودید که در کتاب فرهنگ سمبل ها، اساطیر، فولکلور عمل گوشواره انداختن در گوش به عنوان قربانی خون کودکی است که خدایان از وی محافظت نمایند. فقیر این تفسیر را قبول ندارم زیرا عقیقه نمودن گوسفند در سنت اسلامی برای کودکان و به هنگام تشرف برای فتیان و قلندران و درویشان نوعی بازخرید فرد برای خدمت و بندگی خداوند یکتا است. در این باره پیشتر دربررسی آیین های تشرف در دروس پیوند فتوت و خاکساری با آیین مهری مفصل سخن گفتیم. اما گوشواره نمودن در واقع وارد کردن حلقه بندگی و متابعت از فرمان در گوش است. زیرا گوش است که فرمان مولی را می شنود و چون غلام و بنده از فرمان مولی سرپیچی نماید. مولی یا خادمین عالی رتبه اش گوش غلام و بنده را می پیچانند. زیرا گوش هم محل استماع کلام مولی است و هم دریچه ورود مغز است و چون دریچه ورود مغز است با علم و علم آموزی ارتباط تنگاتنگ دارد. در قرآن مجید و عزیز بدین نکته به طور غیر مستقیم اشاره شده است و معمولا در اکثر آیاتی که اسم سمیع خداوند آمده است.

ادامه دارد….

منبع:eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

پیدایش دانش نجوم

پیدایش دانش نجوم مؤلف: بارتل.ال واندروردن مترجم: همایون صنعتی‌زاده ناشر: دانشگاه شهید باهنر (کرمان) کتاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =