ذوالقرنین قرآن کیست ? ۱۵
{احادیث ذوالقرنین ۵}
{۸/۷۰۸۷). همچنین با سند خود از ابوبصیر روایت کرده است، که گفت: امام صادق علیه السلام فرمود: به راستی او پیغمبر نبود، بلکه او بنده ای بود که به خداوند محبّت می ورزید و خداوند هم او را دوست می داشت، برای خدا خیراندیش بود و خدا هم خیرخواه او بود و او را ذوالقرنین گفته اند، چون قوم خود را به سوی حق دعوت می کرد و ضربتی به یک طرف سرش زدند، پس مدت زمانی از آن ها پنهان شد و چون نزد آن ها بازگشت، به طرف دیگر سرش نیز ضربتی دیگر وارد کردند و در بین شما نیز همانند او وجود دارد، که منظور خود امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد. (کمال الدین تمام النعمه شیخ صدوق)
نکته: در این حدیث نیز حضرت امیرالمومنین (ع) همانند ذوالقرنین دانسته شده است و تنها پیامبر بودن ذوالقرنین نفی شده است اما پادشاهی وی نفی نشده است.
ادامه…👇
{۹/۷۰۸۸). و نیز با سند خود از سماک بن حرب، به نقل از مردی از بنی اسد، روایت کرده است، که گفت: مردی از امام علی علیه السلام سؤال کرد: آیا ذوالقرنین را دیده ای ? او چگونه توانست به مشرق و مغرب زمین برسد ?
فرمود: خداوند ابر را مسخّر او نمود و اسباب لازم را برای او فراهم کرد و نوری را به او گسترش داد، به طوری که شب و روز برای او یکسان و برابر بود. (کمال الدین تمام النعمه شیخ صدوق )
نکته: همانگونه که گفته شد منظور از مغرب و مشرق می تواند همان مغرب الشمس و مطلع الشمس باشد که لزوما ممکن است با غرب و شرق جغرافیایی یکی نباشد.
۱۰/۷۰۸۹). و از جابر بن عبداللّه انصاری روایت کرده است، که گفت: از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که می فرمود به درستی که ذوالقرنین یک بندهٔ شایسته بود که خداوند او را حجت برای بندگانش قرار داد و قوم خود را به سوی خدای عزّ و جلّ دعوت می کرد و ایشان را به رعایت تقوای دستور می داد، ولی ایشان بر یک طرف سرش ضربتی زدند و مدتی از ایشان پنهان شد تا دربارهٔ او گفتند: او مرده و یا هلاک گشته، معلوم نیست در کدام وادی رفته است.
سپس نزد ایشان بازگشت و بر سمت دیگر سرش ضربت دیگری زدند و (ضمناً توجّه داشته باشید که) در بین شما کسی است که همانند او می باشد. و به درستی که خدای عزّ و جلّ برای ذوالقرنین در زمین اقتداری فراهم کرد و از هر چیز وسیله ای برای او قرار داد و تا مغرب و مشرق را سیر و گردش کرد و به درستی که خداوند تبارک و تعالی روش او را در قائم از فرزندان من جاری می نماید و او را به مشرق و مغرب زمین می رساند به طوری که هیچ دشت و صحرایی، کوه و درّه ای نباشد که ذوالقرنین بر آن گام نهاده باشد مگر این که او (حضرت قائم_عجّل اللّه تعالی فرجه_) نیز گام نهد و خداوند برای او تمام گنج ها و معادن زمین را آشکار می گرداند و او را با ایجاد ترس در دشمن، یاری می نماید و زمین را به وسیله او پر از عدل و داد می کند همچنان که پر از ظلم و ستم گردیده است. (کمال الدین تمام النعمه. شیخ صدوق)
نکته: در این حدیث نیز علاوه بر اشاره تلویحی به شباهت ذوالقرنین و حضرت امیرالمومنین علیه السلام، حضرت صاحب الامر عجل اللّه نیز به ذوالقرنین شبیه دانسته شده است. و اشاره شده که حضرت نیز به مغرب الشمس و مشرق الشمس گام می گذارند. و این بدان معنا نیست که ذوالقرنین حضرت صاحب الامر عجل اللّه یا حضرت امیرالمومنین علیه السلام است. بلکه آن حضرات شباهت هایی با ذوالقرنین قرآن دارند.
ادامه…👇
۱۱/۷۰۹۰). شیخ مفید با سند خود از عبدالرحیم قصیر روایت کرده است، که گفت: امام باقر علیه السلام در ابتداء (بدون آن که سؤالی مطرح کرده باشم) به من فرمود: اما ذوالقرنین در انتخاب بین یکی از دو ابر مخیّر شد که کدام را برگزیند ولی او ابری را که رام بود برگزید و آن چه مشکل و سخت بود برای صاحب شما (امام زمان علیه السلام) ذخیره گردید، عرض کردم: ابر مشکل و سخت کدام است ?
فرمود : آن ابری است که دارای رعد، صاعقه و برق می باشد، صاحب و امام شما بر آن سوار می شود، آگاه باشید ! او بزودی سوار بر آن می شود و در اسباب بالا می رود، اسباب آسمان ها و زمین های هفتگانه را می پیماید، که پنج زمین آباد و دو زمین خراب خواهد بود. (الاختصاص شیخ مفید)
ادامه…👇
{*/۷۰۹۱). محمد بن حسن صفّار همین حدیث را با سند خود از عبدالرحیم، از امام باقر علیه السلام روایت کرده است.}
ادامه دارد ….