ذوالقرنین قرآن کیست ? ۳۵

ذوالقرنین قرآن کیست ? ۳۵

{احادیث ذوالقرنین ۲۵}

در اساطیر ملل گوناگون می خوانیم که رودهای بزرگ منشأ آسمانی دارند. مصریان برای رود نیل منشأیی آسمانی قائل بودند و همانگونه که پیشتر در دروس گفته شد جسد مردگان خویش را بر قایقی می گذاشتند تا به سوی قرارگاه ابدی خویش برود. و در عین حال اعتقاد داشتند که آنوبیس ایزدی با سر سگ، روح مرده را بر قایقی سوار می نماید و در نیل آسمانی به سوی منزلگاه عدالت (جایگاه اُزیریس) هدایت می نماید.
در اساطیر هندی نیز رود بزرگ گنگ منشأیی آسمانی دارد. در اساطیر میان رودان رود فرات منشأ آسمانی دارد. در بعضی روایات نیز منشأ فُرات از بهشت دانسته شده است:👇

{باب جنّه الدُّنیا: ضریس کناسی گوید: از امام باقر(علیه السلام) پرسیدم: نظر شما در این باره چیست که مردم می گویند: آب فرات از بهشت بیرون می آید، چگونه چنین است در حالی که آن از مغرب سرچشمه می گیرد و چشمه ها و رودخانه هایی در آن سرازیر می شوند?!
امام باقر(علیه السلام) فرمود: همانا برای خداوند بهشتی است که آن را در 👈مغرب آفریده و آب فرات شما از آن بهشت بیرون می آید، و ارواح مومنان در هر شبانگاه از قبرهای خود بیرون می آیند، از میوه های آن می خورند، در آن بهشت می آسایند، یکدیگر را ملاقات می کنند و همدیگر را می شناسند و چون صبح می شود، حرکت می کنند و در 👈فضای میان آسمان و زمین می باشند، و پرواز کنان به سوی آن بهشت باز می گردند، و چون آفتاب طلوع می کند به قبرهای خود باز می گردند و در فضای بالای قبرها نیز یکدیگر را ملاقات می کنند و همدیگر را می شناسند.
حضرتش فرمود: همانا برای خداوند دوزخی است در مشرق که آن را آفریده تا ارواح کفّار را در آن جای دهد و آن ها در تمام شب از زقّوم آن می خورند، از آب سوزان آن می آشامند، و چون صبح می شود، به سوی بیابانی در یمن به نام «برهوت» که حرارتش از آتش دنیا بیشتر است، می روند و در آن جا یکدیگر را ملاقات می کنند و همدیگر را می شناسند، و چون شب فرا می رسد به سوی آن آتش باز می گردند، و آن ها تا روز قیامت چنین خواهند بود.
گفتم: خداوند کارهای شما را اصلاح نماید! حال یکتاپرستی که نبوّت محمّد (ص) را پذیرفته اند، ولی گناه کارند و می میرند همان هایی که امامی ندارند و ولایت شما را نیز می شناسند چگونه خواهد بود?
فرمود: آنها در قبرهای خود می مانند و از آن خارج نمی شوند، و هر کدام از آنها که عمل صالح دارد و اظهار دشمنی نسبت به ما اهل بیت نکرده ، برای او روزنه ای به سوی آن بهشتی _که خداوند آن را در مغرب آفریده _باز می شود که تا روز قیامت نسیمی از آن، بر قبرش وارد می شود. سپس او خداوند را ملاقات می کند و اعمال خوب و بدش را محاسبه می نمایند، یا به سوی بهشت و یا به سوی دوزخ می برند، پس عاقبت این ها، بستگی به فرمان و خواست خداوند دارد.
حضرتش فرمود: خداوند با مستضعفان، ابلهان، کودکان و فرزندان مسلمانان که به حدّ بلوغ نرسیده و مرده اند نیز چنین رفتار می کند.
و برای دشمنان اهل بیت از اهل قبله، روزنه ای به سوی آتشی که آن را در مشرق آفریده، باز می کنند و تا روز قیامت از آن، زبانه و شراره و دود و جوشش آب سوزان نصیبشان می شود، و بازگشت آن ها به سوی آب سوزان است، سپس در آتش انداخته می شوند و آن گاه به ایشان گفته می شود: کجاست آن چه 👈 غیر خدا می خوانید? کجاست آن امامی که او را امام خود قرار دادید غیر از آن امامی، که خداوند او را برای مردم امام قرار داد ? } ( کتاب فروع کافی جلد ۱ باب جنه الدنیا)

خواننده گرامی در این حدیث خوب دقت نماید که مجموعه ای از معارف معادشناسی و هستی شناسانه در آن آمده است. در کلام امام باقر علیه السلام آمده سرمنشأ رود فرات در بهشتی در غرب قرار دارد و آن 👈 در واقع بهشتی آسمانی است که فرات از آن منشأ می گیرد. بهشتی که ما بین زمین و آسمان قرار دارد. اینجا بار دیگر اسطوره و دین با یکدیگر پیوند می خورد. در اساطیر میان رودان فرات منشأیی آسمانی دارد. و در احادیث اسلامی نیز منشأ رود فرات بهشتی در غرب و به نوعی آسمانی است. می دانیم که سر منشأ رود فرات در کوه های کشور ترکیه امروزی قرار دارد. پس چگونه ممکن است که در کلام معصوم رود فرات منشأیی بهشتی داشته باشد و یا در اساطیر میان رودان منشأیی آسمانی داشته باشد? آیا مردمان جهان باستان توان این را نداشتند که خط سیر رود فرات را دنبال نمایند تا به سرمنشأ آن برسند?! آیا براستی مردمانی که آن زیگورات ها را می ساختند از چنین امری عاجز بودند?! برای فهم درست ماجرا، عالمی لطیف را در نظر بگیرید که تا مرز جهان مادی ما کشیده شده است. در این عالم لطیف آسمانی رودهایی وجود دارد. یکی از این رودها فُرات آسمانی است که در کوه های ترکیه جایی که منشأ رود فرات زمینی قرار دارد به درون فرات زمینی می ریزد.

ادامه دارد…

منبع:https://eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

باز سپید ۴

 باز سپید ۴  مجوعه ای از شباهت هایی که بین بعضی آداب و رسوم و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *