قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
خانه / سلطان نصیر / ذوالقرنین قرآن کیست ?۶۸

ذوالقرنین قرآن کیست ?۶۸

ذوالقرنین قرآن کیست ?۶۸

{نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب ۲۹}

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی۲۳}

{شعرای یمانی به دنبال او از کهکشان عبور کرد و به همین جهت «شعرای عبور» نامیده شد؛ او و سهیل را هنگام طلوع می بیند و گویی که خود می خواهد از آسمان عبور کند! امّا غمیصاء به جای خود ثابت می ماند و برای آن که خواهرش به دنبال سهیل رفته و او هر دو را از دست داده، پیوسته می گرید تا دچار بیماری چشم می شود و به همین جهت او راغمیصاء [یعنی کسی که چشمانش دچار عفونت و چرک شده ] نامیده اند.
به این داستان ها می توان این حکایت را نیز افزود که سهیل تحصیل دار و مأمور مالیاتی بوده که بر سر راه یمن به شدّت ظلم و ستم روا می داشته و خداوند او را به صورت ستاره ای مسخ کرد. و یا این داستان که سهیل بر جوزا تاخت و آن را با لگد به محل کنونی در آسمان انداخت و نیز گفته شده او را با ضربت شمشیر به دو نیمه کرد.
چنان که در مورد «جدی» می گویند که او بود که «نعش» را به قتل رساند و دختران نعش دور [نعش] پدر می چرخند و او را طلب می کنند. آیا این افسانه ها با اساطیر یونانی و اسطوره های سایر اقوام که میان خدایانشان 👈روابط انسانی نظیر جنگ یا ازدواج رخ می دهد، اختلاف دارد ?
به بیان دیگر قوم عرب نیز برای اجرام آسمانی، 👈شخصیت و منزلتی انسانی قایل شده و آن ها را پرستش کرده است، اگر چه اخبار و داستان های این پرستش ها هم چون بسیاری از آثار حیات جاهلی از بین رفته است، به این دلیل که هیچ کدام از این اخبار برای نسل های بعد مکتوب و مدون نشده است.} (کتاب باورها و اسطوره های عرب پیش از اسلام نوشته محمود سلیم الحوت صفحات ۱۵۱ الی ۱۵۸)

خواننده عزیز همانگونه که ملاحظه می نمایید پرستش ستارگان مختلفی از جمله ستارهٔ شعری در میان اعراب جاهلی رسم بوده است. و اعراب فقط جرم سماوی ثوابت آسمانی و خمسه متحیره و شمس و قمر را به مانند مشرکین کهن نمی پرستیدند. بلکه رب النوع این اجرام سماوی را می پرستیدند. اعتقادی کهن که مردمان جهان باستان داشتند که هر کدام از کواکب و ثوابت آسمان شب رب النوعی دارند. که در زمین مادی ما آن رب النوع می توانست بر پرستندگان خویش ظاهر شود. رب النوع هایی که از جنس اثیر یا طبیعت پنجم می باشند و کون و فساد بر جسمشان راه ندارد. و لزوماً همه شان مثبت نیستند چه بسا بیشترشان منفی نیز باشند. و این اعتقاد به موجوداتی غیر جنیان که با اجرام سماوی ارتباط دارند در لابه لای سطور کتب نجومی و حتی علوم غریبه ما در تمدن اسلامی وارد شده است. نظیر آنچه که در کتاب فنون تسخیرات سکاکی در باب تسخیر کواکب آمده است. که صورت کوکب در نزد مسخر کننده حاضر می شود. در فلسفه قدیم افلاک دارای نفس فلکی می باشند. و بعید است که نفس افلاک، مسخر هیچ بنی بشری بشود. البته عرفا در هنگام سیر افلاک چون به هر فلک می رسند. نفس فلک با آنان به سخن در میان می آید و به پرسش هایشان پاسخ می دهد. اما جنس این ارتباط از نوع تسخیر و دعوت نیست. همانگونه که گفته شد بعید است که نفس فلکی مسخر کسی شود. پس دقیقا چه چیزی در کواکب مسخر می شود. احتمالا همان رب النوع ها و موکّلین کواکب مسخر می شوند.
برای مثال در کتاب فنون تسخیرات سکاکی در صفحه ۱۳ در باب تسخیر کوکب مشتری که ۱۶۶ روز به طول می انجامد آمده است : 👈 { … اما چون شب صد و شصت و ششم شود ولوله زمین پیدا شود و زمزمه در آسمانها افتد و 👈ابری از آسمان پیدا شود چون زمانی صبر کند آن ابر آتشین نزدیک و از میان ابر دو صورت پیدا شود که از آن خوبتر ممکن نباشد برسان دو مرد و پیکر ایشان مانند دو کوه زرد بود و ریش ایشان دراز بود و در دستهای ایشان دو صحیفه باشد از نور و از ایشان نور ریزان بود بامر خدای عزوجلّ و ایشان سوار بوند …}

نکته ۱: اینکه موکّل کوکب مشتری از میان ابر پیدا می شود و نزد دعوت کننده حاضر می شود به ابر سواری رب النوع های کوکب مشتری نظیر زئوس و ژوپیتر در اساطیر شباهت هایی دارد. هر چند که زئوس در اساطیر یونانی موجودی هوس باز و متجاوز جنسی است که با الهی بودن موکلین مشتری در کتاب فنون تسخیرات سکاکی به نظر همخوانی ندارد. البته زئوس و ژوپیتر و هرمزد نیز به مانند موکلین مشتری دارای محاسنی بلند هستند. علی ای حال چه این موکّلین مشتری با رب النوع های کوکب مشتری یکی باشند چه نباشند. در باور پیشینیان کواکب و ثوابت فلکی دارای موکّلین و رب النوع ها و ارواحی بوده اند که می توانستند در زمین مادی ما با دعوات خاص و احضارات حاضر شوند و با قربانی دادن های حیوانی و در موارد معدود انسانی (نظیر قربانی پسر بچه برای ایزدبانوی شیطنی هکاته) و سوزاندن بخورات مورد علاقه شان و نیایش کردنشان قوت می گرفتند. و به پرستندگان خویش نیز در مواردی یاری می دادند.

مطلب پیشنهادی

ذوالقرنین قرآن کیست ?۸۳

ذوالقرنین قرآن کیست ?۸۳ {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 13 =