قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس
خانه / سلطان نصیر / ذوالقرنین قرآن کیست ?۷۹

ذوالقرنین قرآن کیست ?۷۹

ذوالقرنین قرآن کیست ?۷۹
{نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب۴۰}
{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی ۳۲}
{ ارتباط احکام نجومی با اسطوره ۹}

{ شحر و شلیم ۴}

هر چند که نظر علامه طباطبایی بر این است که اگر این قول صحیح است چرا حضرت ابراهیم خلیل در احتجاج با نمرود قواعد تانیث بودن شمس را رعایت نموده است ?! پس علت استفاده حضرت از ضمیر مذکر برای شمس این بوده که حضرت تا کنون با اجرام سماوی برخورد ننموده بود و چون کسی که نمی داند شمس در ادبیات مونث است آن را با ضمیر مذکر خطاب می نماید.
به آیه ۲۵۸ سوره مبارکه بقره توجه فرمایید : 👇
{ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّیَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ قَالَ أَنَا أُحْیِی وَأُمِیتُ قَالَ إِبْرَاهِیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ 👈بهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿۲۵۸﴾=آیا از (حال‏) آن کس که چون خدا به او پادشاهى داده بود (و بدان مى ‏نازید، و) در باره پروردگار خود با ابراهیم محاجّه (مى‏)کرد، خبر نیافتى‏؟ آنکاه که ابراهیم گفت‏: (پروردگار من همان کسى است که زنده مى ‏کند و مى‏ میراند.) گفت‏: (من (هم‏) زنده مى ‏کنم و (هم‏) مى‏ میرانم‏.) ابراهیم گفت‏: (خدا(ى من‏) خورشید را از خاور برمى ‏آورد، تو آن را از باختر برآور.) پس آن کس که کفر ورزیده بود مبهوت ماند. و خداوند قوم ستمکار را هدایت نمى ‏کند. (۲۵۸) }
کلمه بها در «فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ 👈بهَا مِنَ الْمَغْرِب» مونث است که از نظر علامه طباطبایی نشان دهنده این است که حضرت هنگام احتجاج با مشرکین از مونث بودن شمس آگاهی نداشته است و به هنگام احتجاج با پادشاه زمان خویش (نمرود) از این مهم آگاهی یافته است !
هر چند که نظر علامه بزرگوار طباطبایی بسیار استوار و معقول به نظر می رسد. اما باید از خود پرسید آیا این حقیقت که حضرت ابراهیم خلیل اطلاعی از جنسیت این اجرام آسمانی نداشته است تا ضمیر درست را در خطاب به آن استفاده نماید تا این حد مهم بوده که در آیات قرآن مجید متجلی شود ?! از طرف دیگر ما می دانیم در نظر مردمان سامی میان رودان که حضرت ابراهیم خلیل محتملا از جمله آنان بوده است. که تمدن های اکد و آموری ها (بابل) را پایه گذاشتند شمش ایزدی مذکر بوده است. حتی در سومر نیز همتای شمش یعنی ایزد اوتو باز مذکر بوده است.
پیشینیان در روزگار باستان خورشید را اینگونه می دیدند که ایزد شمش سوار بر گردونه خویش آسمان را می پیماید. ابتدا باید این سوال را از خود بپرسیم که آیا آنچه پیشینیان در روزگان کهن می دیدند. واقعیت داشته و یا در حیطه تخیلات مردمان قدیم بوده ? نظیر چنین اعتقادی را هندوان نیز در باب ایزد خورشید خویش یعنی سوریا داشتند. مصریان رع را سوار بر قایق ملاحظه می نمودند. اگر آنچه که پیشینیان ملاحظه می نمودند و این فرومایگان را به ربوبیت می گرفتند حقیقت داشته باشد. آنگاه شاید بتوانیم بگوییم آنچه که ابراهیم خلیل علیه السلام می دیده با مشاهده عادی آسمان شب تفاوت داشته است. زیرا در آیات قبل تر از مشاهده ملکوت آسمان ها و زمین سخن رفته است. بنابراین خطاب مذکر بودن نسبت به قرص خورشید در جمله هذا اکبر می تواند خطابی متناسب با رب النوع باشد نه خود جرم سماوی خورشید. زیرا مشاهده خورشید به صورت عادی نبوده است. و خطاب حضرت نسبت به خورشید در احتجاج با نمرود از نوع عادی بوده و آنگاه دیگر پای رب النوع خورشید در میان نبوده است و تنها صرف قرص خورشید مطرح بوده است.
البته این یک تفسیر ذوقی از این آیات است که مشخص نیست تا چه میزان درست باشد. و باید توجه داشت که نظر علامه طباطبایی هم در باب این نکات و مسائل بسیار استوار است که برای طولانی نشدن این مسیله از نقل مستقیم کلام ایشان خودداری نمودیم هر کسی نظرات علامه طباطبایی را بخواهد می تواند به بخش تفسیر آیات سوره مبارکه انعام در کتاب المیزان مراجعه نماید.
اما بالفرض اگر نظر ذوقی درست باشد آنگاه این سوال پیش می آید که چرا حضرت در خطاب به کوکبی که در ابتدای شب طلوع می نماید نیز می گوید هذا ربی? کوکبی که بنا به نص احادیث و با توجه به هنگام طلوع آن محتملا همان کوکب زهره است ?!
ما اکنون می دانیم که چرا ممکن است خطاب حضرت مذکر بوده باشد. زیرا زهره ابتدای شب در اساطیر مذکر است.
البته همانگونه که گفته شد این با فرض نگاه اسطوره محور به این آیات صحیح است وگرنه ممکن است حق با علامه طباطبایی باشد و این تفسیر و نگرش بالکل اشتباه باشد.

ادامه دارد …

 

مطلب پیشنهادی

سلطان نصیر

علوم غریبه و اساتید،وادی جن ۲۴

تصویر خونی کردن قرآن مجید و عزیز توسط شیاطین جنی به هنگام قرائت سوره مبارکه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =