مسجد مقدس جمکران و روستای پریان

تصویر زیبای کبوتران در مسجد مقدس جمکران

احادیث و روایات در توصیه به نگهداری کبوتر از معصومین به نقل از کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی : 👇

{از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: خوب است حیوانات در خانه نگاه داشتن، مثل کبوتر و مرغ و بزغاله تا آن که اطفال جنیان با ایشان بازی کنند و با اطفال شما بازی نکنند.

در حدیث معتبرمنقول است: شخصی به حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم شکایت کرد از تنهایی. حضرت فرمود: یک جفت کبوتر در خانه نگاه دار.

در حدیت صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است: کبوتر از مرغان پیغمبران است.

در حدیث حسن دیگر فرمود: کبوتران حرم، نسل کبوتری چندند که حضرت اسمعیل علیه السلام نگاه داشته بودند و با آن ها اُنس می گرفتند، پس مستحب است که در خانه کبوتری چند نگاه دارند که بالشان را چیده باشند که به آن ها انس بگیرند.

در حدیث دیگر فرمود: هر خانه ای که در آن خانه کبوتر باشد آفتی از جن به اهل آن خانه نمی رسد؛ زیرا که بی خردان، جن بازی می کنند در خانه ای که کبوتر در آن خانه هست مشغول آن می شوند و متوجه آدمی نمی شوند. }

 

تصویر کبوتران در حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ علیه السلام

{در حدیث دیگر فرمود: کبوتر در خانه نگاه دارید که دوست داشتنی است و دعا کرده حضرت نوح است و هیچ چیز در خانه مثل آن باعث انس نمی شود.

از جناب امام موسی علیه السلام منقول است: هر بالی که کبوتر می زند باعث نفرت و گریختن شیاطین می شود.

در روایت دیگر از داوود بن فرقد منقول است گفت: در خانه حضرت صادق علیه السلام کبوتر راعبی دیدم که بسیار می خواند. حضرت فرمود: می دانی که این کبوتر چه می گوید؟ گفتم: نه. فرمود: نفرین می کند بر قاتلان جناب امام حسین علیه السلام پس ایشان را در خانه خود نگاه دارید.

در حدیث دیگر منقول است: راوی گفت که آن جناب را دیدم که از برای کبوتری چند که در خانه آن جناب بودند نان ریزه می کردند.

در حدیث دیگر از عبدالکریم منقول است که گفت: رفتم به خانه آن جناب، دیدم که سه کبوتر سبز در خانه آن جناب بود، عرض کردم که این ها خانه را کثیف می کنند. حضرت فرمود: مستحب است نگاه داشتن این ها در خانه.

در حدیث دیگر فرمود: در خانه حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم یک جفت کبوتر سرخ بود. }

 

تصویر زیبای کبوتران در بین الحرمین کربلا

{در حدیث دیگر فرمود: جناب امیر المؤمنین(ع) چاهی کنده بودند، خبر دادند به آن جناب که جنیان سنگ در آن چاه می اندازند. حضرت آمدند و بر سر آن چاه ایستادند و فرمودند که دست از این عمل بردارید وگرنه کبوتر در این چاه جا می دهم. پس فرمود: صدای بال کبوتر شیاطین را دفع می کند.

از محمّد بن کرامه منقول است: به خدمت امام موسی کاظم (ع) رفتم، یک جفت کبوتر در منزل حضرت دیدم که کبوتر سبز بود و نقطه های سفید داشت و کبوتر ماده ای سیاه بود، و حضرت نان از برای آن ها ریز می کردند و فرمودند که این ها در شب حرکت می کنند و مونس منند، و هر مرتبه که در شب بال می زنند، جنیان و شیاطین که داخل خانه شده اند دفع می کنند.

در حدیث چند از حضرت صادق (ع) منقول است: کبوتر را که به جای دور می فرستند تا سی فرسخ راه می رود و از روی دانایی برمی گردد و آنچه زیاده از این است از روی دانایی نیست بلکه نان خورش و تقدیر آن را می آورد.

در چند حدیث منقول است: کبوتر خانگی یا کبوتر یاهو، یاد خدا بسیار می کنند و اهل بیت علیهم السلام را دوست می دارند و صاحب خانه را دعا می کنند: خدا شما را برکت دهد.! }

 

 

 

یکی از خوانندگان که با بنده در پی وی ارتباط دارند در مورد غار هامپوئیل پرسیدند که محلی ها آن را غار کبوتر می نامند. که آیا ممکن است به پریکانی ها ارتباط داشته باشد ؟!
در مورد این غار اطلاعات خاصی ندارم. اما مراغه جز شهرهای باستانی ایران بوده که نامش در وندیداد اوستا نیز آمده وجود یکی از کهن ترین مهرکده ها در اطراف این شهر و روستایی نظیر مغانجق در اطراف مراغه آن را به یکی از کهن ترین مناطق حضور مغان در ایران بدل نموده است.
بنده برخلاف خوانش رسمی از تاریخ ایران ریشه آیین مغان را به پیش از حضور مادها بلکه به دوره حضور اقوام کاسی در نیمه غربی ایران می رسانم. برای چنین خوانشی دلایلی نیز در دست دارم که اگر عمری باشد بدان خواهم پرداخت.

در مجموع باید بگویم نمی دانم که غار کبوتر مراغه آیا با پریکانیان مرتبط است یا خیر؟ اما مراغه در دوره سلطنت مادها جز مناطق ماد نشین بوده بنابراین ممکن است اقوام پریکانی در این ناحیه نیز ساکن بوده باشند.

لینک ویکی پدیا

روستای پریخان

لینک گوگل

یکی از خوانندگان گرامی
به ما ایمیلی دادند با این مضمون 👇

ضمن عرض سلام و آرزوی توفیقات روزافزون برای شما محقق ارجمند؛ خواستم در ارتباط با مقاله پریکانیان و مطالب شما مطلبی را به اطلاع شما برسانم .
در بخش زند شهرستان ملایر روستاهایی با نام های پری و پریدر و پری زنگنه بزرگ و پری زنگنه کوچک وجود دارند
البته دو روستای پری زنگنه در نقشه تقسیمات کشوری پیشوند پری از اولشان حذف شده و صرفا با عنوان زنگنه و زنگنه پائین ثبت شده اند ، اما در بین مردم محلی با همان نامهای پری زنگنه بزرگ و کوچک شناخته میشوند
ضمنا روستای پریدر ( پری_ دره) هم در تقسیمات کشوری با اسم پریان ثبت شده

ایشان زحمت کشیدند و تصاویری را نیز برای ما فرستادند که در ادامه ملاحظه خواهید نمود : 👇

 

 

تصویر نقشه شهرستان ملایر در استان همدان و روستای پریدرپری و پری در این شهرستان

با توجه به اینکه ملایر نیز از مناطق ماد نشین بوده این نام واژه پری در ابتدای اسامی روستاها در نوع خود قابل توجه است.

 

لینک روستای پریان

 

این مطلب را نیز بخوانید

دین مردم تمدن کارتاژ

دین مردمان کارتاژ ۳

{دین مردمان کارتاژ ۳} {اَستارته که در کتیبه های کارتاژ کمتر دیده می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =