{نینورتا، نمرود ۲}
نکته مهم: ملاحظه نمودید که بعضی محققین، مروتاش ایزد جنگ و شکار کاسیان را با نینورتای مردمان میان رودان اینهمان می دانند. می دانیم که کاسیان بیش از ۵۰۰ سال در هزاره دوم پیش از میلاد بر بابل حکمرانی کردند. از سویی نام واژه مَروتاش یا ماروتاش با نام فرشته ماروت در قرآن مجید که در آیه ۱۰۲ سوره مبارکه بقره آمده اینهمان است. بنده در اسامی ایزدان کاسی جستجو کردم و نتوانستم نامی را که تا حدی مشابه فرشته هاروت (همراه ماروت) باشد را پیدا نمایم. اما شباهت نام واژه ماروتاش با ماروت و حکومت پانصد ساله کاسیان بر بابل این فرض را قوی می نماید که احتمالا این ماروت باید همان ماروتاش باشد و دوران حضور ماروت در زمین بابل باید همزمان با دوران استیلای کاسیان بر بابل باشد.
پ ن: از دوران استیلای کاسیان بر بابل الواحی در کشورهای مختلف جهان موجود است که دست قدرتمندی تاکنون مانع خوانش و ترجمه این الواح شده است. احتمال دارد حلقه گمشده داستان هاروت و ماروت در این الواح باشد. بخش بزرگی از تاریخ ایران عزیز در الواح مربوط به کاسیان قرار دارد. پیشتر اشاره نمودم که هیمالیا خود یکی از ایزدان کاسیان بوده است. آثار مفرغی کاسیان نشان دهنده حضور فرهنگ و تمدن مردمان کاسی از چین تا مصر است. مطمئنا ترجمه این الواح که نشان دهنده سیطره حضور ایرانیان بر بخش بزرگی از آسیا در هزاره دوم پیش از میلاد است به مذاق دشمنان فرهنگ و تمدن ایرانی خوش نمی آید.
در مورد اینهمانی ماروتاش با ماروت نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که اگر اینهمانی ماروتاش و ماروت درست باشد آنگاه ماروتاش ایزد کاسیان جزو فرشتگان است. بنابراین گروهی از ایزدان مردمان کهن همان فرشتگان هستند.
اما اگر ماروتاش و ماروت یکی باشند در مورد اینهمانی ماروتاش کاسیان با نینورتای میان رودانی چند اشکال به وجود می آید.
نخست اینکه اگر ماروتاش ایزد جنگ کاسیان در فلات ایران همان نینورتای میانرودانی است چرا باید وی دشمن مردمان زاگرس نشین در ایران باشد و شاهان آشوری که وقف پرستش وی شده اند را تحریک به لشکرکشی و قتل و غارت مردمان این ناحیه بنماید؟!
دوم اینکه نینورتا فرزند انلیل و دارای همسر است و این مسئله چندان با توصیفی که از فرشتگان در روایات اسلامی آمده شباهت ندارد.
سوم اینکه اگر نینورتا همان ماروتاش باشد آنگاه دیگر ایزدان میان رودانی نظیر ایشتار و مردوخ و انلیل هم باید جزو فرشتگان باشند و توصیفاتی که از اینها در الواح و اساطیر شده است چندان با فرشتگان همخوانی ندارد. من باب مثال عشق ایشتار به پهلوانان و عرضه کردن خود به آنان و تحریک کردن شاهانی چون آشور بنی پال برای حمله به ایلام و جنایت در حق مردمان و حتی حیوانات آن دیار مسئله ای نیست که با توصیفات فرشتگان همخوانی داشته باشد.
چهارم اینکه در روایات اهل بیت بابل در نزدیکی حله عراق منطقه ای لعنت شده است و نماز خواندن در آن کراهت دارد. اگر ایزدان بابلی فرشتگان هستند چرا باید از این سرزمین در روایات با چنین اوصافی یاد شود؟!
از مجموع آنچه که به عنوان اشکال نقل نمودم بر می آید که هرگاه ماروتاش همان ماروت فرشته معروف فرود آمده در بابل باشد. آنگاه وی نمی تواند نینورتا ایزد میان رودانی باشد.
منبع: eitaa.com/soltannasir