{عدم تاثیر ستارگان بر یهودیان در اندیشه قبالیست ها ۳}
اما اینک متن زوهر عینا نقل می شود:👇
{۱۱ : پیش از نزول تورات آنها وابسته به کواکب بودند
یک خلاصه
به ما گفته شده که پیش از نزول تورات حتی کودکان، حیات و تغذیه وابسته به کواکب و صور فلکی بود ولی بعد از آن خداوند تاثیر ستاره ها و افلاک را از [قوم بنی] اسرائیل برداشت. با اینحال اگر کسی به احکام عمل نکند، کواکب و صور فلکی باز بر او تسلط خواهند داشت. در آخر ما می خوانیم که خلق بزرگ می شوند و می میرند و سپس دوباره کودک باز می گردند.
در ارتباط با این بخش
بر روی بالهای ابراهیم و بواسطه ی آن حرف (ה HEI) که بر روی جلد تورات حک شده، ما فراتر از تاثیر افلاک و کواکب پرواز خواهیم کرد. ما شبان ستارگان خواهیم شد، سوار بر سیارات خواهیم شد و دوباره کنترل سرنوشت خویش را به دست خواهیم گرفت. بدینوسیله آینده ی ما تبدیل خواهد شد به یکی از رستگاری های بی درنگ و کامل، به شیوه ای که در بردارنده ی لطف و رحمت این کتاب باشکوه است. بیماری و ناخوش که ستارگان باعث آن شدند، ناپدید می شود مانند ستارگانی که در دور دستها می افتند.
سخنان تورات چون مردم می میرند در پیری و در حالیکه کودکند به این دنیا باز میگردند تاثیر توقف روند پیری را دارد. این عبارات نوری را در ما روشن می سازد که سلولها و روح ما را دوباره جلا میدهند و ما را دوباره نو می کند بطوریکه دوباره جوان می شویم مانند کودکان_چرا که این هدف و سرنوشت والای بشر است.
۶۴. و کسانی که از این راز خبر ندارند می گویند: کودکان، حیات و روزی مهم نیستند، بلکه همه چیز بیشتر به نجوم و کواکب (عبری (mazal) وابسته است. ابراهیم را مثال می زنم که فهمید که قسمت نیست که پسری داشته باشد، و خداوند یکتا او را بیرون برد، همانطور که گفته شده: و او وی را بیرون برد و گفت،
ببین (برشیت ۱۵:۵) و گفته شده که خداوند به وی گفت: “ستار شناسی ات را کنار بگذار،” یعنی به ستاره ها و علم نجوم رجوع نکن. و او را بالای ستارگان برد و به وی گفت: “اکنون به آسمان بنگر، و ستارگان را بشمار” (همان). اینهم از سخن علما، ولی باید بصورت عرفانی تفسیر شوند!
۶۵بیا و بنگر: تمام مخلوقاتی که در دنیا، پیش از تورات به اسرائیلیان داده شده بودند، به Mazal مازل وابسته بود، حتی کودکان، حیات و روزی.
ولی بعد از نزول تورات به اسرائیل، او اسرائیل را از تاثیر ستارگان مصون داشت. ما این را از ابراهیم آموخته ایم، از آنجاییکه فرزندانش مقدر به دریافت Hei از ابراهیم بودند، یعنی پنج کتاب از تورات یعنی ملکوت، همانطور که گفته شده: “این ها هستند نسل های آسمان و زمین وقتی که آفریده شدند (عبری behibar’am)(برشیت ۲:۴).
behei bera a’m :behibar’am
(یعنی ‘او آنها را با یک hei’ آفرید).
او به ابراهیم گفت ‘بخاطر این Hei که به نامت اضافه شده بود، تمام آسمانهای زیر تو و تمام ستارگانی که در Hei می تابند تابع امر و خواست تو خواهند شد ‘ زیرا او وی را برتر از تمام آنها بالا برد. بعلاوه، گفته شده: “اینک (عبری. he) این بذرها برای تو، باید زمین را بذرافشانی کنی” برشیت (۴۷:۲۳) با Hei یعنی “زیرا ذریه ی تو در اسحاق فراخوانده خواهد شد” برشیت (۲۱:۱۲) که راز ستون چپ است و از آن ملکوت، راز Hei، بیرون آمده و بنابراین بذرافشانی در ملکوت است.
۶۶ بهمین دلیل، هر کس خود را مشغول و متعهد تورات کند از تاثیرات ستارگان و افلاک رهایی می یابد. فراگیری تورات به معنای عمل به احکام آن است. اگر عمل به این احکام نباشد مانند این است که فرد اصلاً پایبند و متعهد به توارت نیست و ستارگان و صور فلکی همچنان بر او تسلط دارند. این موضوع برای مردم عادی که به حیوانات تشبیه شده اند بیشتر صدق می کند که در موردشان چنین گفته شده: “لعنت به کسی که به هر شیوه ی حیوانی دروغ می گوید (دواریم ۲۷:۲۱) بدون شک تاثیر و تاثر ستارگان بر چنین فردی برداشته نخواهد شد و ادامه خواهد یافت. } (ترجمه زوهر به فارسی جلد ۲۰ صص ۴۰ و ۴۱ ترجمه babak.)
نکته ۱: احتمالا منظور از حرف ה (ه) بر روی جلد تورات، همان حرف ה (ه) در انتهای نام توراه תורה است. زیرا بر روی جلد کتاب تورات معمولا نام توراه به عبری نوشته می شود. اگر منظور حرف ה دیگری باشد بنده از آن بی اطلاعم. اینکه گفته شد فرزندانش _از نسل اسحاق_ مقدر به دریافت ה از ابراهیم بودند یعنی پنج سفر(کتاب) از تورات. زیرا ה (ه) به حساب جمل می شود پنج (۵).
نکته ۲ : نام واژه عبری( מזל =مَزال ) به معنی صور فلکی و کواکب است. که بعضا معنی شانس و بخت و اقبال نیز می دهد. این نشان می دهد که در نظر عبرانیان، بخت و اقبال وابسته به صور فلکی و کواکب بوده است.
منبع: کانال سلطان نصیر و عکس هوش مصنوعی ماکروسافت