{ جوشن کبیر ۲ }
{ ۱۲: منم پشتیبان و منم آفریننده[خالق، باری، صانع] و نگهبان، منم شناسنده و مقدس ترین خرد، چاره بخش نام من است، چاره بخش ترین نام من است، پیشوا نام من است، بهترین پیشوا نام من است،[الوالی] اهورا نام من است، مزدا نام من است،[حکیم، علیم] پاک نام من است، پاک ترین نام من است،[سبحان،طاهر، زکی] فرهمند نام من است، فرهمندترین نام من است، [ذاالجلال و الاکرام، ذالفخر و البها] بسیار بینا نام من است، بسیار بیناتر نام من است [بصیر، شهید] دوربین نام من است دور را بهتر بیننده نام من است. ۱۳: پاسبان نام من است.[حفیظ، رقیب] پشت و پناه نام من است، آفریدگار نام من است،[خالق، باری، صانع] نگهدار نام من است، [مهیمن] شناسنده نام من است بهترین شناسنده نام من است،[علیم] پرورنده نام من است [رب] کلام پرورش نام من است [متکلم] جویای سلطنت نیکی نام من است، کسی که بیشتر جویای سلطنت نیکی است نام من است،[سلطان، مالک الملک، الملک] شهریار دادگـر نــام مــن است، دادگرترین شهریار نام من است. [العدل، احکم الحاکمین] ۱۴ (کسی که) نفریبد نام من است (کسی که) فریفته نشود نام من است (کسی که) به ستیزگی غلبه کند نام من است، کسی که به یک ضربت فتح کند نام من است،[فتاح، خیرالفاتحین] (کسی که) به همه شکست دهد نام من است، آفریننده کل نام من است، [خالق کل شی] بخشاینده تمام نعمتها نام من است، بخشنده بسیار خوشی ها نام من است، بخشایشگر نام من است.[ رحمن رحیم] ۱۵ (کسی که) به اراده خود نیکی کند نام من است، [رحیم] کسی که به اراده خود پاداش رساند نام من است،[دیان] سودمند نام من است، [نافع] نیرومند نام من است، [قوی] نیرومندترین نام من است،[شدید القوی] پاک نام من است، [سبحان، زکی، طاهر، قدوس] بزرگ نام من است، [عظیم، کبیر] برازنده سلطنت نام من است، به سلطنت برازنده ترین نام من است، [مالک الملک، ملک، سلطان] دانا نام من است، [علیم]داناترین نام من است. [اعلم العالمین](کسی که) دور را نگران است نام من است، این چنین است نامهای (من). ۱۶: و کسی که برای من در این جهان مادی ای زرتشت این اسامی را آهسته زمزمه کنان و به آواز بلند در روز و شب بخواند. ۱۷: کسی که (آن ها را) در برخاستن یا در وقت خوابیدن، در وقت خوابیدن یا در وقت برخاستن در وقت کُشتی بستن یا کُشتی باز کردن، در وقت از جایی به جایی رفتن یا (در وقت) از ناحیه و مملکت به سوی مملکت دیگر سفر رفتن بخواند. ۱۸ به چنین کسی نه در این روز و نه در این شب کارد کارگر شود، نه تبرزین؛ نه تیر؛ نه خنجر؛ نه گرز؛ که از طرف خشمی که باطنش پر از دروغ است بدو حواله شود سنگهای فلاخن بدو نرسد. ۱۹: و این بیست اسامی مانند جوشن پشت سر و زره پیش سینه به ضد گروه غیر مرئی دروغ و نابکاران ورنا و کیاذه تبه کار و به ضد اهریمن مفسد ناپاک به کار رود، چنان که گویی هزار مرد از یک مرد تنها محافظت کند. }(کتاب یشت ها ترجمه پورداود ویراست جدید بخش هرمزد یشت) نکته ۱: همانطور که بالاتر نوشتم اسما معادل نام های اهورامزدا در هرمزد یشت را فقیر داخل [ ] نوشتم. چون تصمیم داشتم مطلب را سریع آماده کنم بر روی معادل سازی دقیق اسما وقت نگذاشتم و تنها همان اسمایی که در هنگام نگارش به خاطر متبادر شد را نوشتم. احتمالا بعضی خوانندگان خوش ذوق ما در هنگام مطالعه، اسمایی دیگر نیز در خاطرشان بیاید. نمی گویم که تمام اسمایی که به عنوان معادل نام های مزدایی نوشته ام عینا همان معنی را می دهد اما معنیشان بسیار نزدیک است. زرتشتیان برای اهورامزدا صد و یک نام می شمارند که شماری از این نام ها در هرمزد یشت آمده است. نکته ۲ : همانگونه که ملاحظه نمودید در دین زرتشتی نیز نام های اهورامزدا چون جوشنی برای زرتشت در مقابل دیوان و ددان غیر مرئی است و هم اینکه خواندنش در روز و شب _با اخلاص_ باعث می شود که تیر و تبرزین و خنجر و گرز بر پیکر وی موثر نشود. و این عینا مشابه شان نزول دعای جوشن کبیر توسط جبرئیل بر پیامبر صلوات الله علیه است. اینجا ممکن است بخاطر این تشابه سلفیان سنی بگویند که رافضی گری (تشیع) همان آیین مجوسی است و یا باستان گرایان ملحد بگویند که شیعیان این رسم را از اوستا برداشته اند یا اسلام توسط سلمان فارسی(محمدی) درست شده است. ما را با ادعاهای این جماعت جاهل کاری نیست. در هر دو روایت شما شاهد یک منشا غیبی و آسمانی برای تعلیم اسما و جوشن دانستن آن می باشید. در روایت زرتشتی دادار اورمزد اهوره به زرتشت اسما را تعلیم می دهد و در روایت اسلامی امین وحی جبرئیل علیه السلام به حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه. نقل کردن این شباهت از سوی بنده نیز برای نشان دادن منشا آسمانی مشترک برای نزول این اسما الهی است. پایان
منبع: کانال سلطان نصیر و عکس از حدیث گراف