ذوالقرنین قرآن کیست ? ۵۰
{ نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب۱۱}
{ انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی ۵}
ادامه…👇
حال به حدیثی مرسل (مرسل در اصطلاح به حدیثى می گویند که یا راوی آن را مستقیماً از معصوم نشنیده است لیکن بدون واسطه از وى نقل کرده باشد و یا با واسطه نقل کرده امّا واسطه را فراموش کرده است) در مورد بادنجان توجه نمایید : 👇
{ «وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی دَارِ جَابِرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَدَّمَ إِلَیْهِ الْبَاذَنْجَانَ فَجَعَلَ ص یَأْکُلُ فَقَالَ جَابِرٌ إِنَّ فِیهِ لَحَرَارَهً فَقَالَ ص [یَا جَابِرٍ مَهْ] إِنَّهَا أَوَّلُ شَجَرَهٍ آمَنَتْ بِاللَّهِ اقْلُوهُ وَ أَنْضِجُوهُ وَ زَیِّتُوهُ وَ لَبِّنُوهُ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی الْحِکْمَه»؛ پیامبر(ص) در خانه جابر بود، بادنجان برایش آوردند، حضرت شروع به خوردن کرد. جابر عرضه داشت که گویا بادمجان گیاهی گرم است! پیامبر(ص) فرمود: اینگونه نیست اى جابر! بادمجان نخستین گیاهی است که به خدا ایمان آورده؛ آن را با روغن زیتون سرخ کنید و بپزید و نرمش کنید که بر حکمت میافزاید. } (قطب الدین راوندی، سعید بن هبه الله، الدعوات، ص ۱۵۸،)
اگر از مرسل بودن این روایت چشم پوشی نماییم. مضمون این روایت با روایاتی مشابه که در بالا از آن یاد شد هم خوانی دارد. اما به راستی کدام بادنجان به حق تبارک تعالی ایمان آورد ? آیا تمام بادنجان ها ایمان آوردند ? یا اینکه بادنجان در عالم مُثل دارای رب النوعی است که مدبر این نوع است. و وی نخستین ایمان آورنده به حق تبارک تعالی در میان گیاهان در آن عالم بوده است ?!
خواننده گرامی می تواند نوشته های پیشین ما را در باب ایزد گیاه هوم یا سومه در این باره به یاد بیاورد. که چگونه گیاه هوم ایزدی داشت که جزو ایزدان بزرگ تمدن های هندوایرانی بود.
در مورد بادنجان و هر نوع از انواع موجودات نیز کم و بیش ماجرا همینگونه است. اما نکته ای که در اینجا قابل تأمل است این است که حکمای اشراقی ما که ارباب انواع را عقول عرضیه می دانند چندان قائل به تقسیم بندی این موجودات به دو گروه مثبت و منفی نیستند. در حالی که این موجودات هم در تقسیم بندی دین زرتشتی و هم در احادیث اسلامی به دو دسته تقسیم می شوند. در دیانت زرتشتی موجودات به دو دسته اهورایی و اهریمنی تقسیم می شوند گروهی اهورا آفرید هستند و دیوان و ددان و خرفستران (موجودات نیش دار مانند مار و.. مورچه و…) و .. موجودات اهریمن آفرید هستند. یعنی توسط اهریمن خلق شده اند. که البته این از نظر ما اشتباه است و همه موجودات مخلوق حق تبارک تعالی هستند.
ضمن اینکه ما در مصادیق موجودات اهریمنی نیز در بعضی جاها با حکمای ایران باستان اختلافاتی داریم. اما آنچه که برای ما مهم است تقسیم مخلوقات به دو دسته اهورایی و اهریمنی است.
این اندیشه را ما به گونه ای دیگر در احادیث و راویات اهل بیت ملاحظه می نماییم. که ایمان به خداوند و شهادت به رسالت رسول خدا صلوات الله علیه و ولایت و وصایت امیرمومنان علیه السلام بر تمامی آسمان ها و زمین عرضه شد و بعضی از موجودات اعم از سرزمین ها و جبال و نبات و فرشتگان و … در ایمان آوردن سبقت بردند و بعضی دیگر ایمان نیاوردند. من باب مثال از معصوم نقل داریم که حیوانات حلال گوشت ولایت ما را پذیرفتند و به همین دلیل این کرامت نصیبشان شد که وارد بدن مومنان شوند. یا بعضی سرزمین ها نظیر بابل در لسان اهل بیت ملعونند و بر اساس فقه امامیه نماز خواندن در آن مکروه است : 👈 { بابل شهری در هشتاد و پنج کیلومتری جنوب بغداد نزدیک شهر حلّه. قرآن کریم در قصهٔ معروف دو فرشته به نامهای هاروت و ماروت از «بابل» نام برده است. سرزمین بابل _براساس روایتی از امیر مؤمنان علیه السّلام_ سرزمینی ملعون (که گرفتار عذاب الهی گشته) و نخستین سرزمینی که در آن بت پرستیده شده معرفی گردیده است. عنوان بابل به مناسبت در باب 👈صلات آمده است. بابل از مکانهایی شمرده شده که نماز خواندن در آنها 👈مکروه است. این سرزمین به «ارض خسف» (زمینی که ساکنانش را در خود فرو برده) معروف است. (وسائل الشیعه، رسائل الشریف المرتضی، کتاب السرائر، الحدائق الناضره)}(منبع: کتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت جلد دوم ص ۳۶)
نکته: بابل در لغت باب (درب) ال (خدا) است. اکدی: باب-ایلی، به معنی دروازهٔ خدا است. همان شهری است که پرستشگاه بزرگ مردوخ اسگیل Esagil و زیگورات بزرگ مردوخ یعنی اتمن_ان_کی E_temen_an_ki (پی آسمان و زمین) در آن قرار داشت. همچنین بابل همان شهر و اسیگل همان معبدی است که کوروش کبیر ارادت خویش را به مردوخ بر روی متن استوانه ثبت نمود تا به عنوان سندی برای ما تا به امروز به یادگار بماند. 😊
ادامه دارد…
منبع:https://eitaa.com/soltannasir