نام اشخاص نیز در وادی این فرومایگان اینچنین است. برای مثال جنیان مسیحی و بعضی از جنیان کافری که در اروپا و سمت لبنان و فلسطین هستند از نام حضرت عیسی (ع) و شمعون حواری حساب می برند و علت این امر خاطراتی است که این بزرگان و یا بعضی قدیسین مسیحی از خود در وادی این فرومایگان به جای گذاشته اند.
پیشتر در دروس گفته شد که دیوها در خاک ایران از حرم حضرت فاطمه معصومه حساب می برند و به طور کلی سمت شهر قم نمی آیند.
بخشی از آن بخاطر ساخته شدن قم توسط طهمورث دیوبند است و بخشی دیگر و مهمتر بخاطر خود وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)می باشد و این احتمالاً بر می گردد به خاطره ای که این بانوی بزرگ در وادی دیوان از خود به جای گذاشته اند که باعث ترسیدن این فرومایگان از حضرتش می باشد.
یا جنیان و دیو های استان اردبیل و بخشی از آذربایجان شرقی از مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی و نور وی حساب می برند و این بر می گردد به مبارزاتی که شیخ با این موجودات در حیطه محل زندگی خویش داشته است.
نکته : جنیان ناحیه خراسان و یا اصفهان و یا فارس از شیخ صفی الدین اردبیلی حساب نمی برند. حتی ممکن است وی را نشناسند.
نظیر چنین تجربه ای را استاد شیخ صفی الدین اردبیلی یعنی شیخ زاهد گیلانی در استان گیلان در وادی این فرومایگان از خود به جای گذاشته است و بسیاری از فرومایگان آن دیار به حیطه مقبره ایشان نزدیک نمی شوند.
این استاد و شاگرد (شیخ زاهد و شیخ صفی) از جمله عرفای بزرگی بودند که درحیطه این فرومایگان جنگ ها و مبارزاتی داشته اند و خاطرات تلخی را در گروهی از این فرومایگان حیطه جغرافیایی زندگیشان از خود به جای گذاشته اند. ما عرفای بسیار بزرگ دیگری نیز در کشور داریم که ممکن است چنین خاطره ای از خود در وادی این فرومایگان به جای نگذاشته باشند بنابراین عدم ترس این فرومایگان از یک بزرگ دلیل نیست که وی عارف بزرگی نیست.
اما در طول تاریخ هیچ فردی به مانند سلیمان نبی حشمت الله در وادی این فرومایگان از خود خاطره تلخ برایشان به جای نگذاشته است بدین خاطر نام سلیمان نبی حشمت الله برای بسیاری از این فرومایگان قابل احترام و ترس بر انگیز است.
نکته : جنیان شیعه علاوه بر مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب (ع) به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نیز بسیار محبت می ورزند و گاه دیده می شود که محبت آنان به حضرت سیدالشهدا (ع) بیش از حضرت علی (ع) است. در خانه ای که هر روز در آن زیارت عاشورا با صدای نسبتاً بلند و با حال درونی و سوز و گداز که ناشی از معرفت مقام اباعبدالله است خوانده شود. جنیان شیعه اگر در آن منطقه و جغرافیا حضور داشته باشند به مرور جذب می شوند و در منزل ختم کننده زیارت عاشورا حاضر می شوند. چنین امری در مورد روضه هفتگی امام حسین (ع) نیز دیده شده است.
از فقیر پرسیده شد که جنیان شیعه پس از وفات آیت الله العظمی بهجت فومنی مرجعشان چه کسی است ?
در دوران زنده بودن آیت الله العظمی بهجت نیز گروهی از جنیان شیعه عمدتا از خاندان های غیر خاندان های نامبرده شده ( زعیون، زعفریون، مالک و…) مرجع تقلیدشان جناب آیت الله العظمی سیستانی بودند اما پس از وفات حضرت آیت الله العظمی بهجت فومنی فقیر شاهد بودم که قطارکش وقت دودمان جلالیان ملاقات هایی با برادر آیت الله العظمی سیستانی که علوم غریبه کار می باشند و آن زمان در نیاوران طهران ساکن بودند انجام دادند و خواستند تا جنیان خاندان های نامبرده شده را تحت مرجعیت ایشان در آورند و با وجود توافق در این باره با توجه به بعضی مسائلی که اینجا گفتنی نیست ایشان ناگهان پشیمان شدند و دست نگه داشتند.
در حال حاضر حداقل بخشی از جنیان اصیل شیعه مرجع ندارند (ماجرایش در اینجا قابل توضیح نیست باشد برای وقتی دیگر) و بخش دیگر هم اگر داشته باشند و مقلد جناب سیستانی یا شخص دیگری باشند فقیر اطلاعی ندارم.
نکته : ممکن است شخصی بگوید چرا این موجودات مقلد رهبر انقلاب نیستند در پاسخ باید بگویم مقلد کسی خواهند بود که وقت رسیدگی به سوالات و بعضی امورشان را داشته باشد.
ادامه دارد …