در ادامه به سراغ جنیان برویم. واژه جن در ادبیات عرب به معنای پوشیده است که اگر آن را به عنوان یک لفظ عام در نظر بگیریم تمام موجودات پوشیده از نظر را دربر می گیرد. اما الله تبارک تعالی در آیاتی نظیر آیه ۲۷ سوره مبارکه حجر آورده «و الجان خلقناه من قبل من نار السموم= و جان را پیش از آن از آتش سوزنده بی دود آفریده بودیم » جان را که در احادیث جد جنیان معرفی شده است خلقتش را از آتش دانسته است. آنگاه در خواهیم یافت که جنیان باید موجوداتی ناری باشند !
ضمن اینکه در عالم واقع ما موجوداتی نظیر موکلین درخت و جنگل ها را داریم که اینان موجوداتی متفاوت از آنچه هستند که ما با عنوان جن می شناسیم اما از نظر پوشیده می باشند.
یا ما ملائکه ای داریم که موکلین بعضی امور هستند و پسوند نامشان به ئیل ختم می شود و دارای بدنی مثالی می باشند و در اصطلاح مجرد تام نیستند. و عده ای از حکمای شیعه که جزء علمای ربانی می باشند و قائل به تجرد ملائکه هستند نیز بر اساس بعضی احادیث به وجود این دسته از ملائکه اعتراف نموده اند.
البته بگذریم که عده ای دیگر از علما نظیر تفکیکیان در باره تجرد ملائکه با حکما اختلافات اساسی دارند.
علی ای حال آنچه منظور نظر بود این است که بگوییم هر موجود پوشیده ای جن نمی باشد و نمی توانیم کلمه جن (پوشیده بودن) را به همه موجودات پنهان از نظر اطلاق نماییم.
ضمن اینکه آیه قرآن و حدیث از ناری بودن خلقت جنیان حکایت دارد.
هر چند که در حدیثی دیگر از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده که خداوند جنیان را در پنج دسته آفرید : باد، مار، عقرب، حشرات، انسان.
در این حدیث اشاره به جنیانی بادی می نماید که شاید بتوانیم آن را حمل بر ۷۲ نژاد دیو نماییم زیرا دیوها به مانند باد متراکم هستند و با آنچه ما با عنوان جن آتشی می شناسیم متفاوتند.
نکته : زارها نیز در جنوب از موجودات بادی سخن می گویند.
از فقیر درباره این حدیث سوال شده بود ? در باب مارها باید بگویم در اسطوره های هندی از موجوداتی با نام ناگا و ناگی یاد شده است که شاید بتوان حمل بر این موجودات کرد.
ما داریم جنیانی و پریانی که شکل انسانی دارند اما خود را به صورت مار نیز در می آورند. شاید حدیث حمل بر این موجودات نیز باشد.
اما باید توجه داشت که اینان _در شکل اصلی خویش_ ظاهری انسانی دارند. بنابراین شاید در رده بندی جنیان مشابه انسان قرار بگیرند.
نکته۲: در احادیث نقل شده که رسول الله (ص) و بعضی دیگر از معصومین با ماری که از جنیان بود برخورد داشته اند.
در دو مورد اول (ناگا و ناگی و جنیان و پریانی که مار می شوند) شک از بنده است و به واقع نمی دانم منظور حضرت رسول اللّه (ص) این دسته از موجودات را نیز شامل می شود یا خیر ?!
اما موردی که با اطمینان می توانم بگویم که یکی از محمولات حدیث حضرت رسول اکرم (ص) می باشد موجوداتی است که ما در علوم غریبه با عنوان موکل مار می شناسیم.
این موجودات صورتشان شبیه به انسان است هر چند تفاوت هایی هم با ما انسان ها دارند. قدشان اندازه ما انسان هاست اما دستانشان دراز تر می باشد و تا زانو هایشان امتداد می یابد. بدنشان در قسمت قفسه سینه حالت حلقوی و مارگونه دارد. پوستشان نیز تا حدودی به مار شبیه است. این موجودات خود را به شکل مار در می آورند. اینان در نزد اهالی علوم غریبه بعضاً با عنوان موکل مار شناخته می شوند و در طلسم نمودن دفینه ها و یا شکاندن طلسم دفینه ها نقش مهمی دارند. بعضا در حیطه دفینه وقتی می شنویم دفینه مار دارد و آن مار گاهی ناپدید می شود. این موجودات هستند که محافظ دفینه هستند. و خود را به صورت ماری کاملا مادی در می آورند. بعضا بر بالای سرشان در حالتی که به شکل مار در می آیند تاج دارند.
نکته۳: بزرگانی در ازمنه پیشین بعضی دفینه های بزرگ را طلسم کرده اند. یکی از طلسم ها طلسم مار است که این موجودات از دفینه نگهبانی می کنند و محافظ آن می باشند.
این موجودات قدرت سحر و هیپونتیزم و تصرف نیز تا حدودی دارند. و به مسخر کننده خویش در این زمینه ها کمک می نمایند.
در باب جنیان عقرب گونه اطلاعی ندارم اما در اساطیر میان رودان و یونان از موجودات عقرب شکل و غول پیکر با صورت انسانی یاد شده است. نمی دانم آیا نظر رسول الله (ص) این موجودات بوده یا جنیانی هم وجود دارند که خود را به شکل عقرب در می آورند همانگونه که عده ای خود را به صورت مار در می آورند !
اما در باب جنیان حشره شکل که بسیار نایابند. این موجودات هر چند زیاد دیده نشده اند اما با اینحال آنچه دیده شده اینگونه است: زنبور یا مگسی به طول هفتاد سانتی متر را تصور کنید که سری به شکل انسان با محاسن دارد و مانند حشرات با بال زدن حرکت می نماید. این گروه از جنیان اینگونه اند. البته ممکن است گوناگونی های شکلی متفاوتی داشته باشند.
ادامه دارد …