نبرد روسیه و اوکراین۱۰ و نظریه دوگین -سخن پایانی در مورد دوگین ۲

{سخن پایانی در مورد دوگین ۲}

ادامه …👇

نکته۲: دوگین در این بخش سخن از لویاتان می نماید. لویاتان نام هیولایی در اساطیر اوگاریت است که دشمن بعل می باشد و بعل وی را می کشد. این نام بعدها وارد کتب مقدس یهودیان می شود. به طوریکه مبارزه با لویاتان در مزامیر به یهوه نسبت داده می شود که مشخص است این تحریفات توسط یهودیان ‌بعل پرست در کتب انبیا وارد شده است از لویاتان در کتبی چون ایوب و مزامیر و اشعیا یاد شده است.
به فقرات زیر بنگرید: 👇

{و خدا از قدیم پادشاه من است او در میان زمین نجات ها پدید می آورد. تو به قوت خود دریا را منشق ساختی و سرهای نهنگان را در آبها شکستی. سرهای لویتان را کوفته، و او را خوراک صحرانشینان گردانیده ای. تو چشمه ها و سیلها را شکافتی و نهرهای دائمی را خشک گردانیدی. }(مزامیز، مزمور ۷۴ آیات ۱۲ تا ۱۵)

حال به فقرات زیر که ترجمه بخشی از الواح اوگاریت در مورد نبرد بعل با لویاتان است توجه نمایید: 👇

{ موت پیام می فرستد به بعل :
«آری تو لوتان Lotan اژدرمار پیچنده آغازین را تباه کردی
اژدرمار بزرگ را نابود کردی
مار چنبر زده هفت سر را
من اما تو را تباه می کنم
من لاشه عفن را نابود می سازم
و تو ساقط می شوی
به کام خداوندگار مُت
به کام محبوب ایل»
پیروزی بعل بر اژدرمار پیچنده و اژدهای هفت سر یادآور نبرد خدای پدید آورنده نظم در نبرد با آشفتگی، است. }(کتاب اساطیر خاور نزدیک جان گری نشر اساطیر صص ۱۴۶ و ۱۵۷)

ملاحظه می نمایید که توصیفاتی که از بعل در الواح راس الشمره شده است تقریبا همان توصیفات یهوه در مزامیر است. با توجه به اینکه الواح راس الشمره متعلق به هزار سال پیش از سرودن مزامیر است به نظر می آید که در سرودن مزمور مورد نظر از اساطیر اوگاریتی تاثیر گرفته شده است. اما آیا حضرت داود خلیفه الله این مزمور را سروده اند ?! بنده بعید می دانم و به نظرم سرودن مزمور فوق کار یهودیان بعل پرست است.
بدیهی است که بعل و لویاتان هر دو مخلوق حق تبارک تعالی هستند بنابراین نام بردن از لویاتان در متون عهد عتیق بخودی خود ایرادی ندارد. اشکال آنجاست که توصیفات بعل را در مبارزه با یک موجود حادث چون لویاتان را به یهوه نسبت دهیم.

بهتر است فعلا از بحث اسطوره شناسی لویاتان خارج شویم. در متن کتاب تئوری چهارم سیاست که در بالا آورده شده دوگین به نظریه لویاتان توماس هابز اشاره می کند. هابز فیلسوف سیاسی انگلیسی دو کتاب مهم دارد که به فارسی هم ترجمه شده اند. یکی لویاتان و دیگری بهیموث که هر دو از هیولاهای موجود در کتب عبرانیان (کتاب ایوب) می باشند. هابز در کتاب لویاتان اشاره می نماید که برای کنترل مردم، آنها را باید از یک عنصر خارجی ترساند. هابز اینجا از لویاتان در کتاب ایوب کمک می گیرد. زیرا در این کتاب اینگونه آمده که خداوند ایوب علیه السلام را با این هیولای عظیم الجثه ترسانده و در واقع امتحان کرده است. در نظر هابز لویاتان همان دولت ها هستند. مردم باید از هیولای دولت ها بترسند تا در جامعه هرج و مرج نشود. دوگین کمی پیشتر از آنچه از وی در بالا نقل شد در صفحات ۳۵۳ الی ۳۶۳ کتاب تئوری چهارم سیاست بحث لویاتان هابز را پیش می کشد و به نوعی آن را بومی سازی می کند و نظریات جالبی را نیز پیش می کشد از جمله نظرات نوآورانه دوگین این است: 👇

{“هیپوپوتام (اسب آبی) روسی”
در تاریخ دولتمداری روسی، دو پدیده پوشش دهنده یکدیگر را باید از هم جدا کرد: دولتمداری مقدس با مجموعه ای از روابط کامل عشق/وحشت مختص آن، و لویاتان روسی خاص و مرجعی کاملا معقولانه که به تحکیم و حفظ نظم حکومت به واسطه ایجاد ترس و فشار و ظلم و جور فرا می خواند. لویاتان روسی به عنوان یک نظریه، بازسازی و تجدید بنای مصنوعی و محصول حذف جنبه معقولانه-پراگماتیک خوف۔انگیز از پدیده کامل قدرت است. “لویاتان روسی” با بودن یک مکانیزم معقول در فعالیت خود از قدرت ظلم و بیداد علیه ابراز عقیده اجتماعی و سیاسی معین افراد استفاده می کند. این مکانیزم را می توان مورد تحقیق قرار داد، اما ترکیب مقدس دولتمداری مورد بررسی مستقیم قرار نمی گیرد. در اینجا می توانیم به مقایسه سمبولیک ادامه دهیم. در کتاب ایوب و دیگر بخش های انجیل، لویاتان همراه با دیگر غول ها، یعنی هیپوپوتام ظاهر می شود. هیپوپوتام، یک غول عظیم الجثه خشکی است و لویاتان، غول آبی و دریایی بر اساس استعاره های ژئوپلیتیک، لویاتان معرف ابرقدرت های دریایی مانند آتن، انگلیس، ایالات متحده، و هیپوپوتام، برعکس، معرف “ابرقدرت های خشکی” مانند رم، آلمان و روسیه می باشند. نظریه لویاتان هابز، از یک سو، و کارشناسان ژئوپلیتیک معاصر، از سوی دیگر بی شک دارای معنای متفاوتی هستند و از این استعاره به اشکال گوناگونی استفاده می شود. }

{اما باید به این نکته توجه کرد که روسیه در طبقه بندی ژئوپلیتیک، یک ابرقدرت خشکی است که ویژگی های متمدنانه، عناصر اصلی، ساختار هیپوپوتام را به آن داده اند، اطلاق گردد. در اینجا این نظریه با درک معقولانه و مکانیکی دولت نزد فلاسفه لیبرال غربی علم سیاست مانند هابز انگلیسی، طراح نظریه لویاتان در تضاد قرار می گیرد. }(کتاب تئوری چهارم سیاست صص۳۵۵ و ۳۵۶)

پ ن: هیپوپوتام همون بهیموث است که در کتاب ایوب از آن یاد شده است و وی هیولای خشکی ها می باشد. در ادبیات تلمودی و قبالایی سه هیولا خشکی و دریا و هوا وجود دارد. هیولای دریاها لویاتان است. که البته گاه لویاتان ها تعدادشان دو عدد ذکر شده و یک اژدهای دریایی سومی نیز همراهشان است که مجموعا سه هیولای دریایی می باشند. ( کتاب اشعیا ) بهیموث هیولای خشکی ها می باشد که گفته می شود در سمت اردن مسکن دارد و اما هیولای هوا زیز نام دارد. این هیولاها بر طبق نظر خاخام ها در آخرالزمان باز خواهند گشت. بنده هم اعتقاد دارم که باز می گردند اما نه آنگونه که جهودان تفسیر می نمایند.

پ ن۲: دوگین‌ از استعاره لطیفی استفاده می نماید وی دول دارای نیروی دریایی قوی نظیر آمریکا و بریتانیا را هیولای دریاها و روسیه و آلمان را هیولای خشکی ها می نامد. بنده هم از تاویل وی استفاده می نمایم و بزودی وارد اساطیر ایران باستان و مسئله افغانستان می شوم.

منبع: eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

کمربند حضرت سلیمان ۳

     {شواهدی بر نوشته های پیشین ۴}          { کمربند حضرت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *