تصویر مقبره عارف بزرگ شیخ زاهد گیلانی در شهر لاهیجان
{نسب شیخ زاهد گیلانی
نام او شیخ تاج الدین ابراهیم بن روشن امیربن بابل بن شیخ بندار 👈الکردی السنجانی است، رحمه الله علیهم. و تا هفت جد شیخ و شیخ زاده بوده است و جد هفتمین او مرید ابن الاشج بود، و همچنان اباعن جدً پیر و عابد بوده اند تا به وقت شیخ بندار، و شیخ بندار صاحب ولایت و صاحب مریدان جن و انس بود.
شعر :
هر یکی در طیب طینت پارسایی بوده اند
هر یکی در زیب زینت پادشاهی بوده اند
و پادشاهی را از ملوک جن اعتقادی با شیخ بندار شد. 👈دختری از جن در حباله وی عقد نکاحی شرعی آورد، و شیخ بندار را از آن جنّیه فرزندی شد بابل نام. شیخ بابل را نیز همچنان طریقه مشیخه بود و رعایت وظایف مشایخ می نمود، تا وی را نیز فرزندی شد روشن امیر. او نیز در سیر مشایخ طریقه رضیه داشت. پس روشن امیر از دیه بهراَلاله که دیهی است از دیه های کوهستان گیلان – مستوره ای در عقد نکاح آورد و از او شیخ تاج المله ابراهیم زاهد در دیه ساورد گیلان در وجود آمد.}(کتاب صفوه الصفا ابن بزاز اردبیلی صص ۱۸۴ و ۱۸۵)
نکته ۱: همانگونه که ملاحظه نمودید. جده شیخ زاهد گیلانی دختر پادشاه جنیان بوده است. از این حکایت ثابت می شود که نه تنها ازدواج جن و انس ممکن است بلکه از این ازدواج می تواند فرزندانی متولد شود.
نکته ۲: نسبت جنی شیخ زاهد گیلانی مانعی در راه کمال ایشان در عرفان نبوده است. پس از این حکایت می توانیم دریابیم که با داشتن نسب جنی نیز فرد به شرط داشتن استعداد و تلاش می تواند به کمال برسد.
نکته ۳ : به نظر بنده نسبت جنسانی اگر در فردی بروز و ظهور خارجی داشته باشد. می تواند به فرد استعدادهای ماورایی نظیر ارتباط با عالم جنیان و تکان دادن اشیا و ذهن خوانی و…. بدهد.
پ ن : منظور از بروز و ظهور این است که هرگاه دو فرزند از یک پدر و مادر مشترک که جد آنان از جنیان بوده است را در نظر بگیریم. گاه این ژن جنسانی در یکی از فرزندان بروز و ظهور خارجی دارد این بروز و ظهور خارجی معمولا نشان دهنده استعداد بیشتر آن فرد در حیطه امور ماورا الطبیعه است.
نکته ۴: به نظر فقیر استعداد عرفانی (درد عشق حق تبارک تعالی) ربطی به ژن جنسانی و یا ارتباط با ماورا ندارد. استعداد خاص شیخ زاهد گیلانی در عرفان نیز ارتباط به اجداد انسانی ایشان که اهل سلوک و زهد بودند دارد.
منبع: eitaa.com/soltannasir