ابراکادابرا ۲

{AB : RA : CA ≡ D.A: — B. R: A:
برای از بین بردن تب و لرز، این کلمات بر روی یک تکه نان نوشته شده و سپس برای خوردن به بیمار داده می شود. حروف واژه Abracadabra
آبراکادابرا
این اصطلاح قبلاً در قرن دوم قبل از میلاد به عنوان کلمه ای جادویی شناخته می شد. به گفته برخی، در یک حرز از آن دوران به شکل a ba ga da با حروف یونانی ظاهر می شود، این میتواند شکل نامنظمِ (منکسر.جابجاشونده) عبری Ha brakha dabra باشد، ” نعمت صحبت کرده یا برکت سخن گفتن ” ، הברכה דברה دیگران معتقدند که آن مشتق از آبراکساس است. به صورت الگوی خردشده(جمع شده.منقبض شده) در برابر تب و درد استفاده می شود. با کوتاه و کوتاهتر کردن کلمه ، درد یا بیماری ترغیب(تشویق) می شود تا به تدریج کاهش یابد. (۱)

✅پ.ن:در زبان مردم شمال نیجریه به معنای ” برای دیدن نیست” می باشد.

Abracadabra
Bracadabra
Racadabra
Acadabra
Cadabra
Adabra
Abra
Bra
Ra
A
پاپیروس یونان تغییرات جالبی را ارائه می دهد ، مانند توالی مبتنی بر Akrakanarba در اصل توسط دکتر Sulpicius Severus (در قرن سوم) کوینتوس

✅پ.ن:واژه های داخل پرانتز در زبان یونانی با این آواها خوانده می شوند
Akrakanarva,krakanarva, kanarva anarva, arva, rva, va, va, and
krakanarva, kanarva, rakanarva,akanarva, kanarva, anarva, karva,
arva, rva, a
سرنوس سامونیکوس ، در Liber Medicinalis )آیات (۹۳۵–۳۹ که پوشیدن آن را هنگام ابتلا به یک تب دو مرتبه تجویز می کند. لازم به ذکر است که این طلسم در طاعون بزرگ لندن از کاربرد گسترده ای برخوردار بود(سال های ۱۶۶۵–۱۶۶۶).

در ایتالیای قرون وسطایی، به زبان ونیزی، طلسم را پیدا می کنیم: † Arabra † Arabrum †Brototin † Soromi † Bretotiamin † و ما در کلمبیا پیدا می کنیم: Brac Cabrac Cabra Cadabrac Cabracam
✅پ.ن: کوینتوس سرنوس سامونیکوس پیشگویی رومی و مدرس گتا و کاراکالا بود که به طور مهمی درگیر سیاست شد. او همچنین نویسنده یک شعر پزشکی آموزشی ، Liber Medicinalis که احتمالاً در شکل موجود ناقص و همچنین بسیاری از آثار گمشده است.
“داروی رایگان”در زبان رومانیایی
نشانه یک نوع مالاریا باعث تب است که هر دو روز یک بار عود می کند.

🔺کلید کوچکتر سلیمان (II 8) تغییرات زیر را در ترکیب شمشیر مورد استفاده در عملیات جادویی ارائه می دهد: Abrahach, Abrach, Abracadabra این طلسم دوباره پیدا می شود در “تقدیس آتام (خنجر آیینی)” در کتاب سایه ها متعلق به جنبش ویکا نئوپاگان ایجاد شده توسط جرالد بروسو گاردنر در محدوده ۱۹۴۰–۱۹۵۰:
من تو را سحر(جادو) می کنم، ای آتهام
با این نام ها، Abrahach, Abrach, Abracadabra تو برای یک قدرت (توانایی) به من خدمت می کنی و محافظت (دفاع) در تمام عملیات جادویی (سحرآمیز) در برابر همه دشمنان من، مرئی (قابل مشاهده) و نامرئی

🔶رمان نویس آمریکایی دن براون معتقد است که این کلمه از یک طلسم جادویی آرامی باستان ناشی شده است – Avrach Ka Dabra- بدین معنا ” من با گفتن خلق می کنم ” (نماد گمشده ، فصل III, 3 ) هر کس چیزها را به روش خود می بیند.

🔷این نسخه در لیتوانی برای درمان باد سرخ (۲) ارائه می شود: مقداری کره روی نان پهن کنید و روی آن این کلمه را بنویسید ، هر بار دو حرف کم کنید، تهنیت(سلام) مریم مقدس (۳) را با صدایی موزون سه مرتبه بخوان ، هر یک را ۳ بار نشانه گذاری کنید، و نان را سحر، غروب و دوباره سحر بخورید.
Abracadabra
bracadabr
racadab
acada
cad
a }
(کتاب فرهنگ لغات (اوراد) باستانی سحر و جادو صفحات ۳۸ و ۳۹)

پ ن۱: الگوی کاهشی خُردشده در نگارش طلسم ابراکادابرا به صورت مثلث معکوس می تواند با ابراکساس ایزد خروس سَر مورد پرستش گنوسی ها که ظاهرا با خورشید و عدد ۳۶۵ پیوند دارد مرتبط باشد. زیرا در تب نیز بدن به مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید گرم می شود.

پ ن۲: باد سرخ یا اریزیپلاس که با عنوان آتش سنت‌آنتونی هم شناخته می‌شود نوعی عفونت باکتریایی بر روی لایه سطحی پوست است که به رگهای لنفاوی درون پوست توسعه می‌یابد و با اریتمای قرمز، روشن و برجسته شناخته می‌شود. این قرمزی عموماً بر روی صورت یا پاها ظاهر می‌شود، اما در هر جای دیگری از پوست هم ممکن است اتفاق بیفتد. باد سرخ نوعی از سلولیت و عارضه‌ای خطرناک است.

پ ن۳: درود (تهنیت) بر مریم مقدس یک نیایش سنتی از کتاب مقدس است که به تقدیس مریم باکره می‌پردازد و دعای ستایش و درخواست از مادر خدا است که در کلیسای کاتولیک رم به صورت تسبیح ذکر می‌شود و در کلیسای ارتدکس شرقی به تفاوت‌هایی در جزئیات نیز گفته می‌شود. همچنین در بین بعضی از پروتستان‌ها مانند لوترین‌ها مشابه این تسبیح وجود دارد و غالباً موزون خوانده می شود.

تصاویر خیالی ابراکساس ایزد مورد پرستش بعضی از فرق گنوسی اسکندرانی
تصویر سمت چپ به تصویر بفومت که توسط الیفاس لوی طراحی شده است شباهت دارد و به نظر می آید نقاش این اثر از تصویر بفومت لوی تاثیر گرفته باشد.

پ ن: در روایات اسلامی هم فرشته ای با سری به شکل خروس وجود دارد که چون بال میزند تمام خروس های عالم بال می زنند و این درست همان وصفی است که از ایزد سروش در اوستا شده است. (به این مسئله پیشتر مفصل اشاره نموده ام) بالشخصه بعید می دانم ابراکساس گنوسی ها با سر خروس شکل و پاهای مارگونه اش همان ایزد سروش اوستایی یا فرشته خروس شکل روایات شیعه باشد. هر چند که در مورد ابراکساس مطالب زیادی در کتب وجود ندارد اما تا جایی که بنده بررسی کرده ام در توصیفات ابراکساس، مبارزه با شیاطین در هنگام سحرگاهان که باعث بال زدن خروس ها می شود وجود ندارد بنابراین بعید است ابراکساس گنوسی ها سروش اوستایی یا همان فرشته خروس گونه روایات شیعه باشد.

نکته ۱: پرستش ابراکساس به قرن دوم میلادی و فرق گنوسی موجود در اسکندریه مصر می رسد. ابراکساس در قرون بعدی توسط کلیسای کاتولیک به عنوان یک شیطان دوزخی شناخته شد.

تصویری قدیمی از ایزد ابراکساس، ایزد مورد پرستش بعضی از فرق گنوسی با سری خروس شکل و پاهای مار مانندش کنده کاری شده بر روی یک سنگ

در مکتب باسیلدیوس که از مکاتب عرفانی گنوسی اسکندرانی در قرن‌ دوم است ابراکساس ایزدی است که حاکم بر ۳۶۵ آسمان شناخته شده است. باسیلیدیوس قائل به ۳۶۵ قدرت و آسمان‌ بود که هر آسمان توسط یک ایزد کنترل می شد و ابراکساس ایزد کل و رئیس تمام این ایزدان بود. ابراکساس از نظر باسیلیدیوس معادل دمیورژ یا صانع و معمار عالم در کتاب تیمائوس افلاطون و یهوه در کتاب عهد عتیق است. از نظر وی خدای اعلی خدایی جدای از یهوه، خدای ادیان ابراهیمی است. عیسی بن مریم روح الله فرستاده خداوند اعلی است تا بشر را از قید خداوند مستبد بنی اسرائیل که بدروغ خود را خدای کل و یکتا جا زده است رها نماید. (منبع: کتاب ریشه های الهیات مسیحی در مکاتب گنوسی صفحات ۷۴ الی ۷۷ و لینک و لینک .

تصویر طلسم ابراکادابرا احتمالا بر روی یک آویز گردنی از طلا، در بالای طلسم نماد عقابی با دو سر را ملاحظه می نمایید که شاید با ابراکساس ایزد گنوسی ها مرتبط باشد.

رومیان برای درمان بیماری ها وِرد آبراکادابرا را بر روی پوست و یا کاغذی شبیه به آن به صورت مثلث می نوشتند و آن را به دور گردن خود می بستند. پزشکی رومی در قرن دوم میلادی از این کلمه را به عنوان وردی برای از بین بردن تب استفاده می کرد. بر اساس نسخه او، بیمار باید یازده بار این کلمه را پشت سر هم روی یک صفحه کاغذ می نوشت. هر بار یکی از حروف این کلمه را کم می کرد.
ABRAKADABRA
ABRAKADABR
ABRAKADAB
ABRAKADA
ABRAKAD
ABRAKA
ABRAK
ABRA
ABR
AB
A
این کاغذ را باید در پارچه ای از جنس کتان می پیچیدند و ۹ روز به گردن بیمار می آویختند. پس از اتمام این مدت، بیمار باید پارچه را از بالای شانه اش به درون رودخانه ای می انداخت که به طرف شرق در جریان باشد. وقتی آب، نوشته های روی کاغذ را حل (پاک) می کرد، تب نیز از بین می رفت. شهرت و محبوبیت این مداوا در قرن های بعد، افزایش یافت و از آن حتی برای درمان سیاه مرگ(طاعون خیارکی) نیز استفاده می شد.

در لوحی که در اوگاریت یافت شد این اسم وجود دارد: hbrk (אברכ) که ممکن است ریشه کلمه ابراکادابرا باشد.

رولینگ نویسنده هری پاتر منشا این کلمه را آرامی می داند و آن را یکی از سه نفرینی می داند که هیچ بخششی ندارند و استفاده از آن علیه دیگران مجازات حبس ابد در زندان جادوگران را به دنبال دارد. دفاع در برابر این نفرین بسیار دشوار است و تنها کسی که پس از انتخاب شدن زنده ماند هری پاتر است.

عده ای از محققین ریشه ابراکادابرا را آرامی و به معنای《من با یک کلمه ایجاد خواهم کرد》یا 《من(به محض آنکه)حرف می زنم خلق می کنم》یعنی یک دستور برای ایجاد و آفرینش به وسیله کلمه می دانند. این ریشه شناسی به آیه ۸۲ سوره مبارکه یس شباهت دارد:{إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ ﴿۸۲﴾=چون به چیزى اراده فرماید کارش این بس که مى‏ گوید باش پس[بى ‏درنگ] موجود مى ‏شود}

پ ن: کلمه אברא آرامی احتمالا از کلمه ای معادل ریشه בָּרָא در عبری گرفته شده است که خود معادل کلمه باری عربی که معنی آفرینش و آفریدن را می دهد.

لینک مطلب

 

منبع: eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

خاک شناسی معنوی ۸ – شب والپورگیس ۱

{خاک شناسی معنوی ۸ }        { شب والپورگیس ۱ } بسم الله الرحمن الرحیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *