بس ایزد شیطانی مصری

تصویر نقشه جزیره ایبیزا از مجموعه جزایر بالئاری کشور اسپانیا که‌ ناحیه ای خود مختار است و زبان اصلی مردمش کاتالانی است. اسپانیایی و کاتالانی هر دو جزو زبان های رسمی ایبیزا هستند.

در سال ۶۵۳ یا ۶۵۴ قبل از میلاد مهاجران فنیقی بندری در ایبیزا تاسیس کردند. با انحطاط دولت فنیقی پس از حمله آشوریان (منظور حمله به دولت فنیقی در غرب ناحیه خاور نزدیک باستان است) ایبیزا تحت کنترل کارتاژ قرار گرفت. این جزیره رنگ، نمک، سس ماهی (گاروم) و پشم تولید می کند.

مردم محلی ایبیزا را ایویسا تلفظ می کنند.
مهاجمان فنیقی جزیره را Ibossim  یا  Iboshim نامیدند (که‌ به معنای تقدیم به‌ بِس bes ایزد مصری است). بعدها در روم و زبان لاتینی با نام ebllsos شناخته شد و سپس به صورت ایبیزا درآمد.

ایبیزا به دلیل ارتباط با زندگی شبانه، موسیقی الکترونیکی و رقص و صحنه کلوپ تابستانی به شهرت رسیده است، همه اینها باعث شده که ایبیزا گردشگران زیادی را به خود جذب کند. (در ادامه‌ خواهیم‌ دید که ایزد شیطانی بِس مصری به موسیقی علاقه بسیاری دارد و علاقه مردم ایبیزا به موسیقی و لهو و لعب شاید ریشه در جغرافیای ماورایی منطقه داشته باشد)

 

تصویر دیوار نگاره ایزد شیطانی بِس bes، معبد دندرا مصر علیا

{bes(بِس)

در اساطیر و افسانه های مصر باستان، بس(Bes)، از خدایان و ایزدان زناشویی که آن را نگهبان خوش گذرانی و موسیقی و رقص و گاهی ولادت کودک می دانستند. وی را معمولا به صورت انسانی دوزخی و مردی کوتوله و درشت نمایش می دادند که تاجی از پر بر سر دارد. بس از ایزدان سودان بود که در دوره سلسله دوازدهم به مصر آمد. او در سودان ابتدا «شیر – ایزد» بود که شباهتی به ایزدان دیگر نداشت، ولی در مصر نقشی دیگر یافت؛ نخست نگهبان کاخهای شاهان، سپس خدای شادمانی و پشتیبانی خانواده و ازدواج شد. بنا به روایتی، او آرایش دهنده زنان و یاری دهنده آنان هنگام زایمان بود. او، در این نقش، تنبورزنان، کنار بستر زائو میرقصید تا ارواح خبیث را از او و نوزاد دور کند. در نیایش های آیینی، موسیقی برای بس نقش اساسی داشت. بنا به روایتی، بس احشام پرستندگان خود را در برابر بیماری و نیش مار حفظ می کرد و از این روست که در برخی از تصاویر، او را در حال دریدن و بلعیدن مار و افعی نشان داده اند. }

 

تصویر ایزد شیطانی بِس bes، قرن ۷ الی ۱۰ پیش از میلاد
{بس در برخی تصاویر، لباس جنگ به تن دارد، بدین معنی که آماده مبارزه با دشمن نیایش کنندگان خویش است. بس را شادی آفرین در تمام سطوح جامعه و نیز حامی زنان زحمت کش میدانستند. در نقوش و تندیس های مصری، بس با قدی کوتاه و دستانی دراز و با هیئتی تقریبا زشت تصویر شده است و در برخی از نقش ها، شاخی بر روی پیشانی دارد. در نقش ها، لباس او اغلب از پوست شیر یا پلنگ است. اکثرا او را بر بالای بستر، به ویژه بستر ازدواج ترسیم کرده اند. آخرین نقش او آرامش بخشیدن به مردگان بود. از این رو، در برخی از نقوش، او را در حالی نشان داده اند که سر مومیایی شده ای را بر بالش می گذارد و از او حمایت می کند. او را به عنوان حامی و خدای خواب نیز پذیرفته اند. در اساطیر مصر، بس از خدایان پاسدار فرمانروایی و از ایزدانی است که در نقش تولد ملکه حشتسپسوت (hatshepsut) حضور دارد. بس با گذشت زمان مشهور و مورد پذیرش مردم و یکی از خدایان توده مردم شد. او را بهترین دوست :point_left:زنان می پنداشتند و بر این باور بودند که زنان را در تولد نوزاد یاری می دهد و بچه ها را پاسداری می نماید. }

 

 

تصویر ایزد شیطانی بِس bes با تاجی پردار قرن ۴ الی ۷ پیش از میلاد
{در بسیاری از تصاویر، بس را در حالت پاسداری از مادر به هنگام تولد نوزاد و در چنین هیئتی در کار نواختن طبلی کوچک یا نواختن دایره زنگی و تکان دادن کاردی در فضا نشان داده شده است. زشتی این ایزد، حالت تهدید کننده و دهان خنده آوری برای ترساندن ارواح خبیث است. بس نیایش کنندگان خود را در برابر حیوانات گزنده صحرایی پاسداری می کرد و به این دلیل است که در برخی از تصاویر، او را به هیئت حمله به مارهای خطرناک و در حالت خفه کردن آنها ترسیم کرده اند. بس، در نقش نابود کننده ارواح خبیث، جادوگری قدرتمند است و وقتی در پوشاک سپاهیگری ترسیم می شود، نابودکننده دشمنان نیایشگران است. بس، در بسیاری از تصاویر، خدایی شاد و در حال رقص، نواختن چنگ و دایره زنگی ترسیم شده است. در جشن های بزرگداشت بس، رقص و نوازندگی از کارهایی است که نیایش کنندگان در پیروی از بس انجام می دهند. در تصاویر، صورت و بینی بس پهن، ریش او انبوه و درهم، چشمانش فراخ و دارای ابروانی است که قسمتی از چشم او را پوشانیده است. }

 

تصویر برند رنگ موی زنانه و ایتالیایی بس bes

همانگونه که گفته شد ایزد شیطانی بِس در اساطیر بنا به روایتی آرایش دهنده زنان است. هر چند که در سایت این کمپانی واژه bes را مخفف کلمات Beauty end Science معرفی کرده اند اما ممکن است نام bes بر روی این برند تجاری ریشه در اسطوره bes نیز داشته باشد!
{ زبان بس، در این تصاویر، از دهان بیرون آمده، گوشهای برآمده و گاهی در سر او شاخی دیده می شود. ریش و ابروان انبوه او گاهی بس را به هیئت شیر نشان میدهد. تصاویر بس را غالبا بر فراز تختخواب، به ویژه تخت عروس، نصب می کردند و تصویر او را بر دسته آینه، کوزه های بخور و دیگر وسایل خانگی نیز نقر می کردند. تصویر نقر شده بس بر عاج اسب آبی، تعویذ پاسداری در برابر گزندگان صحرایی و به ویژه مارهاست. با گذر زمان، بس پدید آورنده آرامش مردگان و پاسدار آنان و در چنین نقشی روی بالش زیر سر مرده مومیایی شده، ترسیم شده است. همسر بس،بست (Beset)، اژدرماری است که از کام او آتش زبانه می کشد. در بسیاری از روایات نیز :+۱:تاورت(Taweret)، زن بس است. }(کتاب دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان غلامرضا معصومی صص ۱۲۵۹و ۱۲۶۰)

تصویر ایزد شیطانی بس بر روی عاج با خنجری در دستش
اما ظاهرا از ایزد شیطانی بِس در کتاب کلید سلیمان آلیستر کرولی هم با نام Beleth یاد شده است :
{سیزدهمین شیطانی که سلیمان (علیه السلام) او را به غل و زنجیر کشید سیمایی بس مهیب دارد. معمولا او را بصورت جنگجویی سوار بر اسبی رنگ پریده با خنجری در دستانش می بینند. در اولین ملاقاتش با انسان ها خود را بسیار خشمگین نشان می دهد. مواجهه با او به شجاعت خیلی زیادی نیاز دارد. بیشتر در نواحی جنوب و شرق دیده می شود. ساحرانی که با این شیطان بیعت کرده اند. معمولا حلقه ای از جنس نقره در انگشت میانی دست چپشان به نشانه بیعت در دست دارند. این شیطان مهارت خاصی در ایجاد عشق میان زنان و مردان دارد موسیقی را به خوبی می داند ۸۵ سپاه از شیاطین تحت فرمان او خدمت می کنند. }
نکته: همانگونه که ملاحظه می نمایید بِلس هم متعلق به جنوب و شرق است و گفته شد بِس هم متعلق به ناحیه سودان و مصر است. بلس صورتی جنگجو به مانند بِس دارد. همچنین وی خنجری نیز به مانند بِس در دست دارد و به موسیقی نیز به مانند بِس علاقه دارد. همچنین بِس حامی ازدواج و بلس در ایجاد عشق بین مرد و زن نقش دارد.

منبع:eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

نکاتی سلوکی از استاد شیخ محمدصابر۳

{نکاتی سلوکی از استاد شیخ محمدصابر ۳} { تلمیذ: در مورد مکتب نجف و طریقه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفت =