ذوالقرنین احتمالی ۳

 

تصویر سنگ نگاره و کتیبه《نارام سین》 (دوره حکومت ۲۲۵۴ _۲۲۱۸ پیش از میلاد) پادشاه اکد معروف به کتیبه نمایش یا استلی که در سیپرَّ (شهری در میان رودان بین‌ حله و فلوجه) برپا کرده و چند قرن بعد توسط شوتروک_نهونته شاه ایلام به شوش آورده شده است. این سنگ نگاره متعلق به برتری نارام سین شاه مقتدر اکد در جنگ بر اقوام کوه های ناحیه لولوبوم می باشد.
《نارام سین》پادشاه اکد با کلاه خود دارای دو شاخ، نواده سارگون بزرگ و نزدیک ترین گزینه به ذوالقرنین قرآن مجید و روایات اسلامی می باشد. در این‌ سنگ نگاره دو خورشید دیده می شود که محققین با توجه به هشت پر بودن خورشید سالم در سمت راست سنگ نگاره آن را نماد کوکب زهره می دانند. زیرا نماد زهره ستاره هشت پر است. اگر ستاره دیگر را که اندکی از آن محو شده است را خورشید بگیریم. ما شاهد نوعی قران شمس و زهره هستیم. البته همانگونه که گفته شد می توانیم هر دو نقش را خورشید در نظر بگیریم.

تصویر نمای نزدیک نارام سین شاه مقتدر اکد با تاج دو شاخ و نزدیک ترین گزینه به ذوالقرنین قرآن مجید و روایات اسلامی،یافت شده در شوش

اما شباهت های نارام سین با ذوالقرنین :

{ ۱: وجود تاج‌ دو شاخ و ارتباط آن با نام ذوالقرنین صاحب دو شاخ
نارام سین بر طبق تواریخ نخستین کسی بوده که تاج دو شاخ را که تا پیش از آن تنها مختص ایزدان بوده بر سر کرد و به همین دلیل مورد نفرین و خشم و دشمنی ایزدانی نظیر انلیل و مردوخ قرار گرفت. باتوجه به اینکه سنگ نگاره نارام سین سالها در شوش بوده جهودان که از دورانی کهن بخصوص از دوره هخامنشیان به بعد در شهر شوش ساکن بوده اند قرن های متمادی سنگ نگاره نارام سین را با دو شاخ دیده بودند و اینگونه با ذوالقرنین آشنا شده اند.

۲: بازه زندگی وی ۲۳۰۰ الی ۲۲۰۰ پیش از میلاد بوده یعنی پس از طوفان نوح نجی الله و پیش از ابراهیم خلیل الله و این درست همان بازه ای است که به نظر ما ذوالقرنین می زیسته است.

۳: وی تقریبا نخستین پادشاهی بود که به ادعای خود بر کل جهان باستان آن دوران حکومت یافت. وی در کتیبه ها خود را با القابی نظیر شاه چهار گوشه جهان نامیده است. }

تصویر سنگ نگاره ای منسوب به نارام سین شاه مقتدر اکد با کلاهی یا دستاری بر سر

{۴: نارام سین به معنای (محبوب سین ) است. سین به طور سنتی در میان‌رودان معمولا به عنوان ایزد ماه شناخته می شود. البته اینکه این سین در نام واژه نارام سین ایزد ماه هست یا خدای یکتا و یا موجود دیگری به مانند جبرائیل ع و ماهیتش چگونه است را بررسی خواهیم کرد چون‌ بخشی از اسرار شناخت تاریخ کهن و اسطوره ای در ادیان ابراهیمی را در سین و نام واژه سین باید جستجو نمود.
اما ما در حدیث داریم که ذوالقرنین بنده محبوب خداوند بود که این حدیث را شاید بتوان با نام واژه نارام سین منطبق دانست.

۵: نارام سین حکومت خویش را با حملاتی به شمال میان رودان آغاز نمود زیرا اقوام ساکن آن نقاط بر وی شوریده بودند. وی شورشیان را سرکوب و تا ناحیه دریای غروب خورشید (مغرب الشمس) یعنی دریای سیاه و اژه و مدیترانه پیش رفت.
سپس به سمت دریای طلوع خورشید (مطلع الشمس) یعنی خلیج پارس و دریای عمان لشکر کشید. در اینجا وی جنگ خاصی انجام نداد بلکه با پادشاه شوش پیمان صلح نیز بست و این دو سفر منطبق با آیات قرآن است. }

تصویر سنگ نگاره نارام سین شاه مقتدر اکد در ناحیه 《دربند غار》 در قره داغ جنوب سلیمانیه (شهرزور) در اقلیم کردستان عراق مربوط به برتری وی بر لولوبی ها

{۶: نارام سین در ادامه پس از بستن پیمان‌صلح با شاه ایلام متوجه حملات موجودات افسانه ای خاصی شد. در روایتی متاخر دوره آشوری که جنبه افسانه ای دارد ۷ پسر شاه لولوبیان یعنی آنوبانی نی در راس سپاهی متشکل از ۳۶۰ هزار از موجودات دیو مانند امپراطوری نارام سین را در می نوردند. از آنجایی که بنده در کتبی که در دست دارم و همچنین جستجو به انگلیسی نتوانستم متن کامل این روایت افسانه ای را بیابم از ادامه‌ماجرا تقریبا بیخبرم. اما بر اساس روایات و اسناد دیگر می دانیم که نارام سین بر این اقوام وحشی برتری یافته و تا پایان دوران حکومتش با اقتدار حکومت نموده تنها پس از مرگ وی بوده که در دوران جانشینانش (جانشینان نارام سین) گوتی ها یا اژدهای کوهستان به میان رودان حمله نمودند و برای همیشه طومار حکومت اکدیان را در هم پیچیدند.
این روایت بدلیل صورت افسانه ای توسط جمله مورخین کنار گذاشته شده است ! }

صویر نمای نزدیک سنگ نگاره نارام سین شاه مقتدر اکد در ناحیه 《دربند غار》 در قره داغ جنوب سلیمانیه کشور عراق

{ادامه نکته ۶: در مورد ساخت سد توسط نارام سین چیزی نیافتم. اما با توجه به سنگ نگاره ای که در شوش پیدا شده و در آن بر بخشی از اقوام لولوبی برتری می یابد. اقوامی که در این سنگ نگاره از نظر جثه نیز کوچکتر از نارام سین هستند و با توجه به سنگ نگاره دیگری که از نارام سین در ناحیه اقلیم کردستان عراق یعنی ناحیه قره داغ در جنوب سلیمانیه (شهر زور)حجاری شده که در آن باز به برتری بر گروهی از لولوبی ها اشاره دارد. به نظر باطنی و ظاهری بنده مکان احتمالی سد در ناحیه بین‌ سرپل ذهاب تا شهرزور اقلیم کردستان عراق است و چه بسا زلزله های اخیر و پی در پی آن نواحی ناشی از فشار یاجوج و ماجوج بر سد باشد تا آن‌ را بشکنند !! و اینک آخرالزمان 😊
جالب این است که اخیرا دیواری نیز در استان کرمانشاه پیدا شده است.

۷: در بعضی روایات ذوالقرنین عمامه یا دستاری بر سر دارد زیرا بر سر وی زائده ای شاخ مانند روییده است. نارام سین نیز در سنگ نگاره اش در شهرزور عراق دستاری عمامه مانند بر سر دارد. }

تصویر دیوار یافت شده در اطراف سرپل ذهاب این دیوار در زبان محلی گاوری نامیده می شود.
قدمت دیوار مشخص نیست. خوانندگان گرامی یادشان باشد کمی آن طرف تر در قره داغ سلیمانیه سنگ نگاره نارام سین است و در سر پل ذهاب نقش آنوبانی نی است که نارام سین با هفت پسر وی و لشکر متشکل از ۳۶۰ هزار موجودات اهریمنی جنگید و آنها را سرکوب نمود. لشکری که توسط ایزدان میان رودان نظیر انلیل و مردوخ بر علیه نارام سین به وجود آمده بود.

{۸: گفته شد که در دو سنگ نگاره نارام سین لولوبی ها با قدی کوتاه تر از شاه پیروز نشان داده شده اند. اگر بزرگ تر نشان دادن تنها بدلیل شاه بودن نباشد آنگونه که مورخین جدید تفسیر می نمایند. آنگاه یا ما باید قائل به بزرگ جثه بودن نارام سین شویم و قد وی را بیش از دو متر و ده سانت در نظر بگیریم یا باید قائل به کوچک جثه بودن لولوبی های شکست خورده شویم و این با کوچک جثه بودن یاجوج و ماجوج در روایات نیز سازگار است. }

اینها مجموعه ای از شباهت هایی بوده که بنده بین نارام سین شاه بزرگ اکدیان و ذوالقرنین آیات و روایات یافته ام.

لینک مطالعه مطلب در مورد دیوار گاوری

 

همشهری آنلاین: باستان‌شناسان باقیمانده‌های یک دیوار سنگی احتمالا ۲۴۰۰ ساله را در غرب ایران یافته‌اند که حدود ۱۱۵ کیلومتر درازا دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این دیوار در منطقه سرپل ذهاب در استان کرمانشاه یافته شده است.

سجاد علی‌بیگی، دانشجوی دوره دکترای بخش باستان‌شناسی دانشگاه تهران که در مقاله‌ای که در ژورنال Antiquity در این باره منتشر کرده است، می‌نویسد: «ساختن این دیوار با حجمی حدود یک میلیون متر مکعب سنگ به نیروی کار، مواد و زمان بسیاری نیاز داشته است.»

به نوشته علی‌بیگی این دیوار در مسیری شمالی- جنوبی از ازتفاعات بمو در شمال سرپل ذهاب شروع می‌شود و در ناحیه‌ای نزدیک به روستای ژاو مرگ پایان می‌یابد.

سفالینه‌های یافت شده به موازات این دیوار نشان می‌دهد که این دیوار در فاصله زمانی میان قرن چهارم پیش از میلاد و قرن ششم پس از میلاد ساخته شده است.

علی‌بیگی می‌نویسد: «ساختارهایی اکنون ویران‌شده در جاهایی از این دیوار قابل‌مشاهده هستند. این ساختارها ممکن است مربوط به برج‌های کوچک دیوار یا ساختمان‌هایی در آن باشند.» به نوشته علی‌بیگی خود دیوار از مواد طبیعی محلی مانند قلوه‌سنگ و تخته‌سنگ ساخته شده است و ملاط گچی میان سنگ‌ها در برخی جاها هنوز دیده می‌شود.

گرچه باستان‌شناس از وجود این دیوار که درازای آن همانند دیوار هادریان در دوران امپراتوری روم در انگلیس است، خبر نداشتند، اما مردم محلی از مدت‌ها پیش با نام «دیوار گاوری» آن را می‌شناخته‌اند.

باستان‌شناسان مطمئن نیستند که چه کسی و با چه هدفی این دیوار را ساخته است. با توجه به تخریب شدید دیوار حتی پهنا و ارتفاع دقیق دیوار هم معلوم نیست. بهترین تخمینی که می‌توان زد این است که این دیوار چهار متر پهنا و ۳ متر بلندی داشته است.

علی‌بیگی می‌نویسد: «معلوم نیست که این دیوار جنبه دفاعی داشته است یا جنبه نمادین» و اشاره می‌کند که ممکن است این دیوار حد مرز یک امپراتوری باستانی، شاید سلسله اشکانی (۲۴۷ پیش از میلاد تا ۲۲۴ پس از میلاد) یا سلسله ساسانی (۲۲۴ تا ۶۵۱ پس از میلاد) باشد. به گفته علی‌بیگی هر دوی این سلسله‌ها در غرب ایران شهرها و قلعه‌های بزرگ و سیستم‌های زهکشی ساختند، بنابراین هر دوی آن منابع لازم برای ساختن دیوار گاوری را داشته‌اند.

دیوار گاوری تنها دیوار طولانی باستانی در ایران نیست. باستان‌شناسان قبلا ساختارهای مشابهی را در شمال و شمال شرق ایران (دیوار گرگان) یافته‌اند که ممکن است به مقاصد دفاعی ساخته شده باشند.

پ ن: همانگونه که در خبربالایی ملاحظه نمودید قدمت این دیوار مشخص نیست بنابراین قدمت ۲۴۰۰ سال کاملا تخمینی می باشد.

حتی اگر این دیواره توسط نارام سین اکدی ساخته نشده باشد هر کسی به استان کرمانشاهان سفر نموده باشد و کوه های نواحی دالاهو تا اقلیم کردستان را دیده باشد. کوه های آن نواحی حالت گردنه های تنگ دارد چه بسا یکی از آن گردنه های تنگ برای همیشه پر شده باشد. و این را باید کوهنوردان کرمانشاهی یا حاضر در اقلیم کردستان عراق بیابند. یعنی به عبارت دیگر ممکن است دیوار اصلی هنوز یافت نشده باشد. زیرا کاملا شکل کوه شده باشد.

ذکر چند نکته مهم :

نکته ۱: شاید بهتر باشد که بین اقوام لولوبی ساکن در کوه های لولوبوم در نواحی زاگرس ایران و یاجوج و ماجوج فرق بگذاریم زیرا لولوبی ها به نظر انسان بوده اند. اما در نسخه آشوری داستان نارام سین هفت پسر پادشاه لولوبی آنوبانی نی رهبر موجودات جن مانند یا ادم های جن مانند و یا شیطان سیرت هستند که در امپراطوری نارام سین خرابی به بار می آورند. نارام سین ظاهرا اینان را به طرز شگفتی محو می نماید. اما پس از دوره نارام سین هم ما باز اسم لولوبی ها و گوتی ها را در تاریخ ملاحظه می نماییم. پس باید بین لولوبی ها و گوتی ها با آنان که نارام سین نابود نمود فرق قائل شویم.

نکته ۲: یکی دیگر از نکات تشابه یاجوج و ماجوج با این موجودات عجیب غریب افسانه ای در داستان نارام سین‌ علاقه آنان به حمله به شمال میان رودان یعنی آسورستان است. در حدیث و روایت داریم که یاجوج و ماجوج پس از آزاد شدن‌ به سمت دجله و فرات سرازیر می شوند و این یادآور این نکته است که آنان ظاهرا از نظر تاریخی همواره به آن ناحیه حمله می نمودند. و این خود انطباق دیگری (انطباق نهم) یاجوج و ماجوج روایات با موجوداتی هست که نارام سین شر آنان را کم‌ نموده است.

نکته مهم دیگر : زلزله های سرپل ذهاب را باید همگی جدی بگیریم. علی الخصوص زلزله چند سال پیش درثلاث باباجانی که از فلسطین اشغالی تا خراسان شرقی (افغانستان) احساس شد. و بعضی از یاوه سرایان خارج نشین آن را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت دادند.

نکته دیگر : به نظر فقیر شاید در کلام های یارسان اشاراتی پنهانی به یاجوج و ماجوج و اسرار نواحی بین دالاهو تا شهرزور شده باشد.

خوانندگان گرامی توضیحات نوشته شده در تطبیق احتمالی نارام سین با ذوالقرنین قرآنی به صورت اجمالی بوده است. ان شاالله در ادامه توضیحات را مفصل تر با ذکر ارجاعات خواهم آورد و البته بعضی موارد و اشکالات را نیز نقل خواهم نمود. تا خواننده گرامی نقاط قوت و ضعف این نظریه را خود ارزیابی نمایند. اما با اطمینان می گویم تقریبا در منابع فارسی آنگونه که بنده بررسی کرده ام در بازه بین ۳۰۰۰ تا حدود ۱۷۰۰ پیش از میلاد گزینه ای منطبق تر وجود ندارد. اگر عمری باقی باشد فهرستی از گزینه های احتمالی را نیز در پایان نقل می کنم تا محققین دیگر بتوانند خود نقاط قوت و ضعف انطباق آنان را بررسی نمایند.

ادامه دارد …

منبع:eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

دین مردم تمدن کارتاژ

دین مردمان کارتاژ ۳

{دین مردمان کارتاژ ۳} {اَستارته که در کتیبه های کارتاژ کمتر دیده می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =