عید عشاق در نزد یهودیان۳

عید عشاق در نزد یهودیان۳ ט”ו באב Tu Beh Aav

 

در مورد عید روز پانزدهم ماه عبرانی آو مقاله خانم ژیلا رشید را ملاحظه نمودید. بنده طبق معمول در کتب فارسی در مورد دیانت یهود و صهیونیسم در مورد این جشن چیزی نیافتم. که این ضعف چهل و یک ساله ما را در شناخت یهودیان و رژیم جعلی اسرائیل و مبارزه با آن نشان می دهد. اما ناچار با کمک جستجو در محیط نت اطلاعاتی ولو جزئی بدست آمد که در ادامه از نظر خواهید گذراند.
برخلاف ادعای خانم رشید تا آنجایی که بنده تحقیق نمودم در تورات در مورد این عید چیزی به طور مستقیم نیامده است. در کتاب قضات از مجموعه تنخ فصل ۱۹ الی ۲۱ اشاره ای به داستانی شده است. که در ضمن داستان می توان پی برد که بنی اسراییل این جشن را از پیشترها بزرگ می داشته اند. و این جشن با نخستین برداشت از محصول تاکستان ها انجام می شده است و آخرین برداشت ظاهرا تا یوم کیپور به طول می انجامیده است.
در تلمود جشن توبآو و یوم کیپور از مهمترین ایام شادی یهودیان به حساب آمده است. اشاره مستقیم به این جشن در بخش میشنای (تورات شفاهی، چیزی معادل احادیث و روایات در نزد مسلمانان البته با تفاوت هایی) کتاب تلمود آمده است. یکی از دلایلی که ربی های یهودی برای عید بودن این روز نقل نموده اند این است که در این روز اجازه ازدواج‌ با دختران قبایل دیگر داده شد.

همچنین در بعضی روایات دیگر وقوع این عید علی الظاهر پس از دوران چهل ساله سرگردانی یهودیان برای ورود به سرزمین موعود و جدیدشان بوده است. باید دید اگر این انفجار کار اسرائیلیان باشد که‌ تقریبا از شواهد اینگونه بر می آید. آیا آنان قصد ورود به لبنان و اشغال مجدد این کشور را دارند ؟ اگر اینگونه باشد آیا اینبار برنامه اشغال لبنان، نظامی خواهد بود یا برنامه شان اشغال نرم توسط ماکرون و فرانسویان خواهد بود ؟!

اما با توجه به اینکه این مراسم با ماه کامل (یک حالت نجومی) و خوشه چینی انگور (کشاورزی) ارتباط دارد. به نظر می آید که شاید یک جشن کهن کشاورزی پاگانی مردمان کنعانی بوده است که بنی اسرائیل آن را به عنوان یک جشن ملی دینی در درون خود زنده نگه داشته اند. مطالعه جشن ها و اعیاد یهودیان و همچنین کتب مقدس یهودیان تاسی گرفتن یهودیان را از آیین های کشاورزی کنعانیان و پرستش بعل و ال به جای یهوه را به اثبات می رساند. بسیاری از محققین نظیر میرچا الیاده در کتاب تاریخ اندیشه های دینی بر این مسئله صحه گذاشته اند.
به نظر فقیر آنگونه که‌ بررسی نموده ام احتمالا این مراسم از جشن ازدواج ایزد ماه و ایزدبانوی ماه در کنعان وام‌گرفته شده است. به فقرات زیر توجه نمایید : 👇

{ ازدواج خدای ماه و ماه خدابانو

لوح ازدواج خدای ماه یره yerah با ماه خدابانو نیکال، که در اساطیر بین النهرین نین گال nin_gal (بانوی سبد یا خانه) نام دارد، با دعای خدابانوان ناظر بر تولد کودکان کثیرات kathirat، به‌ معنی یگانه ماهر، پایان می یابد. این روایت از دید شناخت کیفیت قرار داد ازدواج در کنعان و همانندی این مراسم با مراسم ازدواج عبرانیان کهن و روستائیان عرب امروز از اهمیت ویژه یی برخوردار است. نخستین گام در این راه همانند مراسم‌روستائیان عرب معرفی داماد به پدر عروس است: 《پس ماه، رخشنده آسمان فرستادگانی را نزد شهریار 👈تابستان حی رب herhb می فرستد: نیکال را بگو که ماه مَهر شایسته ای می پردازد، بگذار که ئیب (یگانه پر ثمر ) به خانه خویش درآید، مهر را پدر نیکال دریافت می کند: هزار سکه نقره، ده هزار سکه طلا؛ عروس را گوهر لاجورد پیشکش می دهم از زمین آیش وی 👈تاکستانی بر می آورم و از زمین آیش او باغستانی. 》
پدر حی رب بدان سان که نزد روستائیان عرب مرسوم است در مرحله نخست آری نمی گوید:
《ای بخشاینده ترین خدایان خواستار دختر بعل باش مهر را به دختر بعل پیشکش کن تو را من نزد بعل واسطه خواهم شد و عثتر (از ایزدان) از مهر سخن خواهد گفت نزد یبردم ybrdmy بشتاب باشد که شیر، دختر پدر خویش را عروس تو سازد. 》
شیر یا اسد همانا عثتر، ونوس رخشنده ترین ستاره بعد از ماه است. این برداشت از آن جا است که شیر حیوان_کیش خدابانوی باروری و حاصل خیزی ایشتر در میان رودان و آنات در کنعان و نام ایشتر از ستاره خدای صحرا عثتر گرفته شده است. خدای ماه در تمنای خویش ابرام می کند و می گوید: 《نه، بگذار نیکال خود مرا پاسخ گوید و از آن پس مرا داماد خویش ساز》پس مهر به خانواده عروس پرداخت می شود. 《ماه عروس بهای نیکال را به خانه عروس می فرستد پدر عروس ترازو را برپا می کند. مادر کفه های ترازو را مرتب می کند. برادران عروس وزنه ها را در ترازو می چینند و خواهران عروس عروس بهار را در ترازو قرار می دهند.》 }

 

ادامه دارد….

منبع:eitaa.com/soltannasir

این مطلب را نیز بخوانید

پیدایش دانش نجوم

پیدایش دانش نجوم مؤلف: بارتل.ال واندروردن مترجم: همایون صنعتی‌زاده ناشر: دانشگاه شهید باهنر (کرمان) کتاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =